Μπορεί στον Μεσαίωνα να μην υπήρχε κοινωνική πρόνοια για τις κακοποιημένες γυναίκες, αλλά δεν ήταν τελείως παραμελημένες. Είχαν κι αυτές τον προστάτη Άγιο τους.
Ο μύθος της Γουιλγκεφόρτις
Ο μύθος μιλά για μία νεαρή κοπέλα αριστοκρατικής καταγωγής με το όνομα Γουιλγκεφόρτις.
Σύμφωνα με τον λαϊκό μύθο, ο πατέρας της δεσποσύνης είχε υποσχεθεί να την παντρέψει με ένα παγανιστή βασιλιά.
Για να σταματήσει τον ανεπιθύμητο γάμο, η κοπέλα έκανε όρκο παρθενιάς και προσευχήθηκε να μεταμορφωθεί σε κάτι αποκρουστικό.
Οι προσευχές της εισακούστηκαν και η όμορφη νεαρή έβγαλε γένια.
Ο αρραβώνας, όπως ήταν αναμενόμενο, ακυρώθηκε.
Αλλά ο πατέρας της εξοργίστηκε με την ανυπακοή της κόρης του και την τιμώρησε σκληρά. Τη σταύρωσε.
Όσο η Γουιλγκεφόρτις υπέφερε πάνω στον σταυρό, ένας πάμφτωχος βιολιστής στεκόταν δίπλα της και έπαιζε μουσική.
Για να τον ευχαριστήσει, κούνησε το πόδι της και του έδωσε τη χρυσή μπότα που φορούσε.
Το υπόδημα είχε τεράστια αξία και όταν ο πατέρας της το είδε στα χέρια του φτωχού βιολιστή, τον κατηγόρησε ότι το έκλεψε και ετοιμάστηκε να τον εκτελέσει.
Όμως πριν προλάβει, η Γουιλγκεφόρτις έβγαλε και τη δεύτερη μπότα και την έδωσε στο βιολιστή, αποδεικνύοντας την αθωότητά του.
Έκτοτε, όσες γυναίκες «φυλακίζονταν» από έναν σύζυγο-δυνάστη απηύθυναν τις προσευχές τους στο πρόσωπο της αγιοποιημένης Γουιλγκεφόρτις.
Η Αγία με τα μούσια
Τον 14ο αιώνα η λατρεία της Αγίας είχε εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη.
Το εικόνισμά της ήταν πολύ χαρακτηριστικό, καθώς απεικόνιζε μία σταυρωμένη γυναίκα με γενειάδα, που στα πόδια της βρίσκεται ένας βιολιστής.
Είχε διαφορετικό όνομα σε κάθε χώρα που λατρευόταν με ποικίλες ονομασίες, όπως Liberata στην Ιταλία, που σημαίνει «απελευθερώτρια», Uncumber στην Αγγλία, από το ρήμα «ξελαφρώνω» ή Ontkommer στην Ολλανδία, που σημαίνει «δραπέτης».
Ιστορικοί της τέχνης υποστηρίζουν ότι ο μύθος της Γουιλγκεφόρτις δημιουργήθηκε για να εξηγήσουν κάποιες απεικονίσεις
του Χριστού, στις οποίες έμοιαζε με γυναίκα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το ξύλινο γλυπτό του Χριστού από τον 11ο αιώνα, με τον τίτλο «Volto Santo of Lucca».
Η φιγούρα του Χριστού είχε γένια σαν άντρας, αλλά τα ρούχα του έμοιαζαν με γυναικείο χιτώνα..
Το γλυπτό προερχόταν από την Ανατολική Ευρώπη, αλλά αντιγράφηκε από πολλούς Δυτικούς.
Ο κόσμος της μεσαιωνικής Ευρώπης θεώρησε παράξενη την ενδυμασία και δημιούργησε τον μύθο της γενειοφόρου Αγίας για να δικαιολογήσει την αταίριαστη εικόνα του Χριστού.
Προστάτιδα των Ασέξουαλ
Τα ίχνη της Γουιλγκεφόρτις χάθηκαν μετά τον 16ο αιώνα, αλλά επανήλθε στην επικαιρότητα τη σύγχρονη εποχή.
Αυτή τη φορά ως η προστάτιδα Αγία των ασέξουαλ, των ομοφυλόφιλων γυναικών, των ερμαφρόδιτων και των τρανσέξουαλ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: