Ο ποιητής Φανφάρας, στην ταινία «Ξύπνα Βασίλη», είναι ίσως ο διασημότερος και πιο εκφραστικός ποιητής του ελληνικού κινηματογράφου. Την παράσταση εκτός από τον Γιώργο Κωνσταντίνου, που αναστατώνει με τα πειστικά του «κακαρίσματα» τη βραδιά απαγγελίας προς τιμήν του μεγάλου ποιητή Φανφάρα, κλέβει ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος, που υποδύεται τον εκφραστικό διανοούμενο-ποιητή, ο οποίος απαγγέλλει στίχους από την ποιητική του συλλογή. Ποιος δεν θυμάται την απαγγελία του «Σκοταδόψυχου»:
«Ο Σκοταδόψυχος» και το «Μαύρα κοράκια-Κόκκινα κοράκια», ήταν τα ποιήματα που προτιμούσε περισσότερο να απαγγέλλει με μοναδικό τρόπο.
https://youtu.be/HepYc7aJETw
«Απόψε σήμερα και χθες όλες οι πόρτες είναι κλειστές κι εγώ είμαι απ΄ όξω»
Δεν είχε τίποτα να ζηλέψει από τον ποιητή Στέφανο Αυγερινό, που υποδύθηκε ο Θανάσης Βέγγος, στην ταινία «Τύφλα να ‘χει ο Μάρλον Μπράντο». Εκεί ο Βέγγος, μέσα από μια παρεξήγηση λόγω συνωνυμίας με τον πραγματικό ποιητή που έπαιζε ο ζεν πρεμιέ Κώστας Κακκαβάς, γοήτευσε τον γυναικείο πληθυσμό του Πόρου με ξεκαρδιστικούς αυτοσχεδιασμούς με σκοπό να πείσει ότι είναι ποιητής, αλλά κυρίως … δεινός εραστής!
Κατά την άφιξή του στον Πόρο, τον υποδέχτηκε η γοητευμένη από την ποιητική του αισθαντικότητα και τον ρομαντισμό του, Ντίνα Τριάντη απαγγέλοντας μερικούς στίχους από το αγαπημένο της ποίημα «Ήσυχο, ήσυχο το ποταμάκι».
Πόσα πετσιά έχει η ερημιά;
Ο έρωτας ήταν συχνά το κίνητρο στις ελληνικές ταινίες, ώστε ένας άντρας να επιστρατεύσει τις ποιητικές του ικανότητες για να κατακτήσει τη γυναίκα των ονείρων του. Το ίδιο συνέβη και με τον Γιώργο Πάντζα στην ταινία «Μαριχουάνα Στοπ». Είχε ερωτευτεί κεραυνοβόλα την Ζωή Λάσκαρη, η οποία υποδυόταν μια πολύ καλλιεργημένη κοπέλα που είχε υψηλές απαιτήσεις από τον άντρα που θα είχε στο πλευρό της. Έτσι, για να την κάνει δική του, έμαθε πόσα πετσιά έχει η ερημιά…
Ο λαϊκός Παράβας
Άλλος ένας σύντομος ποιητικός αυτοσχεδιασμός, για τα μάτια μιας γυναίκας είναι αυτός του Σταύρου Παράβα στην ταινία «Το Κοροϊδάκι της Πριγκηπέσσας». O «λαϊκός» Σταύρος προσπαθεί με κάθε τρόπο να πείσει την ψηλομύτα Μαίρη για τα αγνά του συναισθήματα. Εκείνη τον σνομπάρει διαρκώς γιατί, αν και πάμπτωχη, έχει άλλα σχέδια για την αποκατάσταση της.
Όμως, στο τέλος μετά από μια σειρά παρεξηγήσεων πείθεται και υποκύπτει.
Ένα σύντομο αλλά ξεκαρδιστικό αφιέρωμα στην σύγχρονη και μοντέρνα ποίηση έγινε στην ταινία «Το Δόλωμα». Ο Ντίνος Ηλιόπουλος προσπαθούσε να μορφώσει την Αλίκη Βουγιουκλάκη, λίγο πριν να την παρουσιάσει στους πλούσιους καλεσμένους που επρόκειτο να «μαδήσει» λίγο αργότερα ο Αλέκος Αλεξανδράκης στα χαρτιά, με τις σημαδεμένες του τράπουλες.
Η Αλίκη … στην ποίηση
Τα ιδιαίτερα μαθήματα επάνω στη σύγχρονη ποίηση πέτυχαν. Γιατί όπως έλεγε ο Ηλιόπουλος στην ταινία «Το Καιτάκι ήταν ατσίδα». Όμως, η Αλίκη Βουγιουκλάκη ως Καίτη, ήταν μια κοπέλα που προερχόταν από λαϊκά στρώματα και έδειχνε την προτίμηση της σε πιο απλά και κατανοητά ποιήματα, που κάθε φορά την συγκινούσαν ιδιαίτερα. Όπως το παρακάτω:
Τέλος, η Αλίκη Βουγιουκλάκη ως μαθήτρια της ογδόης, δέχτηκε την πιο γνωστή ερωτική εξομολόγηση του ελληνικού κινηματογράφου, από τον Γιώργο Κωνσταντίνου, που υποδυόταν τον καθηγητή που της έκανε φροντιστήριο για να πάρει το απολυτήριο. Εκείνος, αφού θαμπώθηκε από το προφιτερόλ το οποίο προσπαθούσε με τόσο κόπο να περιγράψει την ταινία «Χτυποκάρδια στο θρανίο», έμεινε άναυδος και από τα κάλλη της Πετροβασίλη. Έτσι ορμώμενος από τους στίχους του Σααντί, δεν έχασε την ευκαιρία να της απαγγείλει: