Τι κοινό έχουν οι ταινίες «Ο θησαυρός του Μακαρίτη», «Υπάρχει και φιλότιμο», «Η κυρία του κυρίου», «Εχθρός του λαού», «Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο Κοντός»;
Οι παρατηρητικοί φίλοι του κινηματογράφου που βλέπουν κάθε λεπτομέρεια, λάθη και αστοχίες, αλλά και άγνωστες λεπτομέρειες από τα γυρίσματα, γνωρίζουν την απάντηση.
Είναι το κάδρο ενός άντρα με το χαρακτηριστικό τσιγκελωτό μουστάκι, που εμφανίζεται σε διάφορες σκηνές και το μόνο που αλλάζει είναι η κορνίζα του.
Φυσικά σε κάθε έργο έχει και διαφορετικό ρόλο ανάλογα με το σενάριο. Έχει παίξει τον μακαρίτη που έχει κρύψει θησαυρό στο σπίτι του, τον θείο που κληρονομεί την ανιψιά του, τον πατέρα του υπουργού Μαυρογιαλούρου ή απλά στόλιζε το κατάστημα με τα βούτυρα, έλαια, λίπη.
Η πιο διάσημη εμφάνιση είναι στον «Θησαυρό του Μακαρίτη». Στο έργο είναι ο Χαράλαμπος, που πέθανε από το πολύ φαΐ και τον κλαίει η χήρα του, Γεωργία Βασιλειάδου:
«Και του ‘λεγα μην τρως Χαράλαμπε. Μην τρως. Θα σκάσεις, Χαράλαμπε. Α μπα το φαΐ δεν βλάφτει. Δεν βλάφτει, δεν βλάφτει, να ο Χαράλαμπος. Από άνθρωπος με τα ούλα του, κατάντησε κορνίζα».
Ο ίδιος κύριος στην «Κυρία του κυρίου» είναι ο Θείος ο Κωστής, τον οποίο η Γκέλυ Μαυροπούλου παρουσιάζει σαν τον σωτήρα της που τον κληρονόμησε ώστε να δικαιολογήσει στον άντρα της, τα χρήματα που κέρδισε από μια απάτη. Η ηθοποιός λέει, κρατώντας το κάδρο στα χέρια της:
«Πού να τον βάλω τώρα τον θείο τον Κωστή; Τι να κάνω; Βλέπεις ο Μηνάς νομίζει ότι τις 100 χιλιάδες τις πήρα κληρονομιά από τον θείο τον Κωστή. Τι να του πω του Μηνά; Ότι τις πήρα προμήθεια; Ο θάνατος του, μας ήρθε παραγγελιά. Η μόνη φορά που φάνηκε χρήσιμος, ήταν αυτή εδώ».
Στο «Υπάρχει και Φιλότιμο», ο Λάμπρος Κωνσταντάρας στο γραφείο του ως Μαυρογιαλούρος, έχει σε περίοπτη θέση κρεμασμένο το κάδρο με τον μουστακαλή κύριο, ο οποίος υποτίθεται πως είναι ο πατέρας του που έχει φύγει από τη ζωή.
Στην ταινία «Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο κοντός» το περιβόητο κάδρο είναι απλά διακοσμητικό στο βάθος του καταστήματος με τα «βούτυρα – έλαια – λίπη» που διατηρεί ο Βασίλης Αυλωνίτης.
Το κάδρο κάνει την εμφάνιση του ακόμα και στην έγχρωμη ταινία του 1972, «ο Εχθρός του λαού» με τον Νίκο Κούρκουλο.
Το βλέπουμε στο γραφείο του δημάρχου και ξαδέλφου του γιατρού που υποδύεται ο Κούρκουλος και έχει και σε αυτή την περίπτωση, διακοσμητικό ρόλο.
Η εξήγηση για τις συνεχείς επανεμφανίσεις του κάδρου είναι απλή.
Όλες οι ταινίες είναι παραγωγής της εταιρείας Φίνος Φιλμ, όπου τη σκηνογραφία αναλάμβανε σχεδόν πάντα ο Μάρκος Ζέρβας, ο οποίος άφησε εποχή στον ελληνικό κινηματογράφο.
Όπως φαίνεται, υπήρχαν κάποια αντικείμενα, που για λόγους οικονομίας, χρησιμοποιούνταν ξανά και ξανά σε διαφορετικές ταινίες.
Προφανώς οι συντελεστές δεν περίμεναν ότι οι ταινίες θα προβάλλονται ξανά και ξανά στην τηλεόραση και οι παρατηρητικοί θα εντοπίσουν ότι το ίδιο κάδρο έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές.
Το γεγονός αυτό βέβαια, δεν αλλάζει σε τίποτα, την ποιότητα και την αξία αυτών των ταινιών.
Ποιος είναι όμως ο κύριος με το μουστάκι που άλλαξε τόσους ρόλους μέσα από μια κορνίζα;
Τα στοιχεία του δεν έχουν ταυτοποιηθεί επίσημα, ωστόσο πολλοί αναφέρουν ότι ενδεχομένως πρόκειται για τον ηθοποιό, Βελλισάριο Κοντογιάννη.
Στην ιστοσελίδα της Φίνος Φιλμ, αναφέρεται η συμμετοχή του σε 7 ταινίες, μεταξύ των οποίων «Η Ωραία των Αθηνών», «Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο», «Το κλωτσοσκούφι».
Οι ταινίες στις οποίες «έπαιξε» ως κάδρο δεν αναφέρονται, αλλά όπως φαίνεται, είναι περισσότερες και τον έκαναν διάσημο!