Tο κείμενο έστειλε ο αναγνώστης Καρέλας Γιώργος.
1915. Η εκστρατεία στα Δαρδανέλια αποτέλεσε ένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα στην Ιστορία του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Εκτός από τις απώλειες στο θέατρο του πολέμου υπήρξαν και πολλές απώλειες στη θάλασσα, κυρίως για τις δυνάμεις της ΑΝΤΑΝΤ.
Τα πλοία που διέσχιζαν την εποχή εκείνη τη Μεσόγειο με προορισμό την χερσόνησο της Καλλίπολης και αργότερα τη Θεσσαλονίκη, όταν το μέτωπο μεταφέρθηκε δυτικότερα, δεν ήταν μόνο πολεμικά, αλλά και πολλά εμπορικά και επιβατικά που αψηφώντας τους κινδύνους επέλεξαν να ταξιδέψουν στην περιοχή.
Τα περισσότερα βυθίστηκαν από νάρκες και άλλα χτυπήθηκαν από τορπίλες. Στη θαλάσσια περιοχή νότια της Πελοποννήσου, στο στενό των Αντικυθήρων και τη θάλασσα της Κρήτης είναι περιοχές με πολλά ναυάγια.
Το «SS Περσία» ήταν ένα επιβατικό πλοίο της εταιρείας P&O, που ναυπηγήθηκε το 1900 από την επιχείρηση, Inverclyde, Greenock στη Σκωτία. Σχεδόν 500 πόδια (152.34 μέτρα) μακρύ, με πλάτος 53 ποδιών (16,55 μ), βύθισμα 24,5 ποδιών (7,47 μ) και χωρητικότητα 7.974 τόνων. Οι τριπλής εκτόνωσης παλινδρομικές μηχανές, του έδιναν τη σημαντική για την εποχή ταχύτητα των 18 κόμβων (33,3 km/h).
Η βύθιση του Persia
30 Δεκεμβρίου 1915, λίγη ώρα μετά το μεσημεριανό γεύμα το βρετανικό σκάφος SS Persia ταξίδευε στην πολυσύχναστη γραμμή από το Λονδίνο στη Βομβάη, μεταφέροντας 500 επιβάτες.
Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν σε εξέλιξη, αλλά το ατμόπλοιο συνέχιζε το ταξίδι του. Άφησε πίσω την Βαλέτα της Μάλτας με πορεία την Ανατολική Μεσόγειο και την διώρυγα του Σουέζ.
Στην τραπεζαρία της πρώτης θέσης σερβιριζόταν σαμπάνια, όταν το σκάφος χτυπήθηκε απροειδοποίητα με τορπίλη από ένα γερμανικό υποβρύχιο.
Οι επιζώντες είπαν ότι το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε πέντε λεπτά.
Περίπου 158 άνθρωποι επέζησαν της καταστροφής, αλλά 330 άνδρες, γυναίκες και παιδιά έχασαν τις ζωές τους.
Ήταν η πρώτη φορά κατά τη διάρκεια του πολέμου που πολίτες έγιναν στρατιωτικός στόχος.
Δεδομένου όμως ότι η Αγγλία χρησιμοποιούσε τα σκάφη αυτού του τύπου για μεταφορές στρατευμάτων και πυρομαχικών, η Γερμανία τα στοχοποίησε μαζί με τους επιβάτες.
Το S.S. Περσία ήταν από τα πρώτα πλοία που βυθίστηκαν υπό αυτήν τη νέα πολιτική του γερμανικού επιτελείου.
Η επίθεση κατά αμάχων συγκλόνισε τον κόσμο και στιγμάτισε τους Γερμανούς.
Ο κυβερνήτης του γερμανικού υποβρυχίου u- 38, Μax Valentiner με την πράξη του αυτή χαρακτηρίστηκε εγκληματίας πολέμου.
Η κρουαζιέρα του Ινδού μαχαραγιά και ο θησαυρός του ss persia
Το ξέσπασμα του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου (1914-1918) δεν φόβισε τον ανήσυχο μαχαραγιά Jagatjit Singh που λάτρευε τα ταξίδια στις θάλασσες της Μεσογείου. Το 1915, ο μαχαραγιάς αποφάσισε ένα μεγάλο ταξίδι στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ.
Αναχώρησε από τη Βομβάη με το πλοίο S.S. Caledonia. Έφτασε στην Αίγυπτο και επισκέφτηκε τα ινδικά στρατεύματα που φρουρούσαν για λογαριασμό της Μ. Βρετανίας το κανάλι του Σουέζ. Από την Αίγυπτο πήγε στο Παρίσι και έπειτα την Ισπανία.
Στο τέλος του Απριλίου έπλευσε για τις ΗΠΑ από το Γιβραλτάρ με το γαλλικό σκάφος της γραμμής S.S. Patria.
Πέρασε τέσσερις μήνες επισκεπτόμενος τη Νέα Υόρκη, την Ουάσιγκτον, το Σικάγο, το Ντένβερ, το Colorado Springs,το Grand Canyon, το Σαν Φρανσίσκο, το Λος Αντζελες και τη Santa Barbara. Δεν παρέλειψε να επισκεφτεί τo Salt Lake και το Yellowstone park, διέσχισε στον Καναδά, όπου επισκέφτηκε το Τορόντο, τους καταρράκτες του Niagra, το Μόντρεαλ και το Κεμπέκ.
Τον Αύγουστο του 1915 ο μαχαραγιάς έφθασε στην Αγγλία και συνάντησε, μεταξύ των άλλων, τη βασίλισσα.
Οι Βρετανοί ευχαρίστησαν τον μαχαραγιά για τη βοήθεια της Ινδίας στο μεγάλο πόλεμο.
Ο μαχαραγιάς έφθασε στο Παρίσι τον Οκτώβριο, όπου πέρασε δύο μήνες. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Γαλλία, ο μαχαραγιάς επισκέφτηκε τα χαρακώματα στα γαλλογερμανικά σύνορα.
Παρακολούθησε τον βομβαρδισμό των γερμανικών γραμμών από τα γαλλικά πυροβόλα όπλα στο Reims και Bosches.
Νωρίς τον Δεκέμβριο του 1915, ο μαχαραγιάς επρόκειτο να επιστρέψει στην Ινδία από το λιμάνι της Μασσαλίας στη νότια Γαλλία με το υπερωκεάνειο S.S. Περσία.
Κάποιες πληροφορίες όμως ότι το πλοίο μπορεί να γινόταν στόχος των Γερμανών τον έκανε να μην επιβιβαστεί ο ίδιος, αλλά να ταξιδέψει με άλλο πλοίο. Ο θησαυρός του όμως που περιελάμβανε χρυσές και ασημένιες ράβδους, πολύτιμους λίθους και τα κοσμήματα, η αξία των οποίων σήμερα ξεπερνά τα £ 50 εκατομμύρια σήμερα, φορτώθηκαν στο SS Persia…
Η επιχείρηση ανέλκυσης
Η επιχείρηση για την ανέλκυση του θησαυρού σε βάθος 3.350 μέτρων είχε αποτέλεσμα να ανακτηθούν πάνω από 200 ρουμπίνια από το ναυάγιο.
Η βρετανική εταιρία που εντόπισε τα συντρίμμια, χρησιμοποίησε ρομποτικά μηχανήματα που κόβουν τις υπερκατασκευές του πλοίου και έτσι ανελκύθηκε μέρος του πολύτιμου φορτίου. Η επιτυχία της αποστολής σήμανε ότι πολλά άλλα ναυάγια που θεωρούνταν αδύνατον να ανελκυστούν, θα μπορούν στο μέλλον να γίνουν προσιτά.
Οι υπεύθυνοι της εταιρίας Moya Crawford που ανέλαβε την ανέλκυση διευκρίνισαν ότι δεν ανέσυραν το χρυσό, αλλά στο μέλλον σκοπεύουν να επιστρέψουν στο σημείο. Διευκρίνισαν ότι η πραγματική αξία της επιχείρησης βρίσκεται στο γεγονός ότι αποδείχθηκε ότι κανένα μέρος του βυθού δεν είναι πια απρόσιτο. Μέχρι τότε ήταν σχεδόν αδύνατο να εργαστεί μηχάνημα κατευθυνόμενο από την επιφάνεια σε τέτοια βάθη επειδή τα καλώδια χάλυβα που απαιτούνταν ήταν πάρα πολύ βαριά για τόσο μεγάλο βάθος. Η Crawford χρησιμοποίησε ένα ειδικό σχοινί συνθετικών ινών που είναι τόσο ισχυρό όσο ο χάλυβας, αλλά ελαφρύτερο. Σχεδίασε επίσης ένα βαρούλκο που θα μπορούσε να τυλίξει και τα καλώδια της κάμερας γύρω του. (Πηγή: Τhe Sunday Times).
Μια ερωτική ιστορία χωρίς happy end
Ένα από τα 334 θύματα αυτής της τραγωδίας ήταν η Eleanour Thornton από την οποία η εταιρεία Rolls-Royce εμπνεύστηκε τη δημιουργία του διάσημου σήματος των πολυτελών αυτοκινήτων. Ήταν εν πλω με το φίλο της λόρδο John Walter Edward Scott Montague του Beaulieu, που επέζησε.
Ο λόρδος Montagu και η γραμματέας του Eleanor Thornton με την οποία είχε ερωτικό δεσμό, ταξίδευαν με το μοιραίο Persia. Τη στιγμή της βύθισης κρατούσε ο ένας το χέρι του άλλου, αλλά μια έκρηξη στους λέβητες εκτίναξε το Λόρδο στην επιφάνεια. Αυτός διασώθηκε αλλά η αγαπημένη του χάθηκε στη θάλασσα.
Ο Λόρδος Montagu ήταν αθλητικός τύπος και ενθουσιώδης με τα αυτοκίνητα. Ανέθεσε στη Rolls-Royce να του φτιάξει ένα αυτοκίνητο το 1911 και σε έναν καλλιτέχνη να σχεδιάσει μια μασκότ για το όχημα. Επιθυμούσε το σήμα να είναι εμπνευσμένο από την Eleanor. Ο καλλιτέχνης που έκανε το σχεδιασμό ήταν ο Charles Skykes, ένας καλός φίλος του Λόρδου που δημιούργησε ένα από τα πιο διάσημα σήματα αυτοκινήτων.
Όσοι αναγνώστες επιθυμούν να στέλνουν κείμενα μπορούν να μας τα στέλνουν στη διεύθυνση: [email protected]
Εφόσον τηρούνται κάποιες προϋποθέσεις, που έχουν να κάνουν με το ύφος της ιστοσελίδας, θα δημοσιεύονται. Η «ΜτΧ» δεν ευθύνεται για τυχόν ανακρίβειες στα κείμενα των αναγνωστών.