Τι προκάλεσε άραγε το κυκλοφορικό κομφούζιο που βλέπουμε στη φωτογραφία; Δεν πρόκειται για κάποια πορεία, αλλά για την ημέρα που η οδήγηση άλλαξε από αριστερά στα δεξιά στη Σουηδία.
Στις 3 Σεπτεμβρίου του 1967 στις 4:50 το πρωί, η κυκλοφορία στη Σουηδία κατευθύνθηκε προς στη δεξιά πλευρά του δρόμου και σταμάτησε.
Οι Σουηδοί ακολούθησαν τους σκανδιναβούς τους γείτονες, οι οποίοι οδηγούσαν ήδη στη δεξιά πλευρά του δρόμου, όπως συνέβαινε και στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης. Το σημαντικό ήταν ότι τα αυτοκίνητα των Σουηδών ήταν αριστεροτίμονα γεγονός που διευκόλυνε τη μετάβαση.
Η ημέρα αυτή ονομάστηκε Dagen Η, με το Dagen να σημαίνει «ημέρα», και το «H» είναι το αρχικό της λέξης «Högertrafik», που σημαίνει «δεξιά κυκλοφορία» στα σουηδικά.
Η πρώιμη εποχή της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Σουηδία στηρίχθηκε σε εισαγόμενα αμερικανικά αυτοκίνητα. Παρ ‘όλα αυτά, η Σουηδία είχε διατηρήσει την αριστερή κυκλοφορία από τα μέσα του 18ου αιώνα.
Αρχικά, η χρήση των αμερικανικών αυτοκινήτων με το τιμόνι τοποθετημένο στην αριστερή πλευρά του οχήματος ήταν προσόν για τους οδηγούς.
Ωστόσο κατά τη διάρκεια της δεκαετίας 1950-1960, η αυξημένη κυκλοφορία των αυτοκίνητων, αλλά και η δημιουργία μεγαλύτερων δρόμων με περισσότερες λωρίδες, έκανε επικίνδυνο το αμερικανικό στυλ οδήγησης στην αριστερή πλευρά του δρόμου.
Έτσι, οι Σουηδοί ζήτησαν να ακολουθήσουν τους σκανδιναβούς γείτονες στο στυλ οδήγησης για την ασφάλειά τους.
Ωστόσο, στο δημοψήφισμα του 1955, το 83% ψήφισαν να παραμείνει η οδήγηση στα αριστερά.
Το 1963 το Riksdag ενέκρινε την αλλαγή και δημιούργησε μια Κρατική Επιτροπή Δεξιάς Κυκλοφορίας για να αναλάβει τη μετάβαση ώστε να γίνει με απόλυτη ασφάλεια. Οι προετοιμασίες για την αλλαγή ξεκίνησαν.
Άρχισε μια εθνική εκστρατεία πειθούς με το λογότυπο «Dagen H» να τοποθετείται σε συσκευασίες τροφίμων, σε ρούχα ακόμα και σε εσώρουχα γυναικών.
Την «ημέρα Η» η κυκλοφορία απαγορεύτηκε στους δρόμους από τη 1:00 έως τις 6:00.
Τυχόν οχήματα στους δρόμους κατά τη διάρκεια αυτού του χρόνου έπρεπε να ακολουθήσουν ειδικούς κανόνες.
Όλα τα οχήματα έπρεπε να σταματήσουν πλήρως στις 4:50 και στη συνέχεια να αλλάξουν πορεία προσεκτικά προς τη δεξιά πλευρά του δρόμου και να σταματήσουν και πάλι μέχρι τις 5:00.
Στη Στοκχόλμη και το Μάλμε, όμως, η απαγόρευση κράτησε πιο πολύ (από τις 10:00 το πρωί του Σάββατο έως τις 15:00 την Κυριακή) για να επιτρέψει τα πληρώματα εργασίας να αναμορφώσουν τις διασταυρώσεις.
Δρόμοι, διασταυρώσεις, κυκλικοί κόμβοι, υπέργειες διαβάσεις είχαν ήδη επανασχεδιαστεί και περίπου 360.000 πινακίδες άλλαξαν κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Είχε προηγηθεί μια εντατική εθνική εκστρατεία για την ενημέρωση των πολιτών για το τι επρόκειτο να συμβεί εκείνη την ημέρα. Πάνω από 130.000 πινακίδες υπενθύμισης είχαν τοποθετηθεί κατά μήκος των δρόμων και τα περισσότερα αυτοκίνητα είχαν ένα αυτοκόλλητο «Η» στο ταμπλό μπροστά από τον οδηγό.
Πολύ λίγα αυτοκίνητα στη Σουηδία ήταν δεξιοτίμονα παρά το γεγονός ότι οι Σουηδοί οδηγούσαν από αριστερά για 233 χρόνια.
Την επόμενη μέρα καταγράφηκαν μόνο 125 τροχαία ατυχήματα, ενώ τις προηγούμενες Δευτέρες η καταγραφή άγγιζε τα 150-200 τροχαία. Αυτό συνέβη μάλλον επειδή οι οδηγοί ήταν ιδιαίτερα προσεκτικοί.