Η εναέρια λήψη είναι ένα ιστορικό ντοκουμέντο και  τραβήχτηκε μέσα από το ιταλικό βομβαρδιστικό την ώρα της επίθεσης στην Κέρκυρα. Στο σκόπευτρο του πιλότου και των πυροβολητών είναι το εικονιζόμενο φορτηγό πλοίο «Σουζάνα» που έχει αγκυροβολήσει στο κόλπο του Δαφνίλα. Θεωρείτο το μόνο ασφαλές σημείο απόκρυψης κατά την διάρκεια του πολέμου.
Το πλοίο ήταν φορτωμένο με σιτάρι και κατευθυνόταν προς το Αλβανικό μέτωπο, με σκοπό να εφοδιάσει τις ελληνικές δυνάμεις.

Η στιγμή του βομβαρδισμού του Σουζάνα στον όρμο του Δαφνίλα (Αρχείο ΝΙΚΟΥ ΔΕΣΣΥΛΑ)
Η στιγμή του βομβαρδισμού του «Σουζάνα» στον όρμο του Δαφνίλα  (Αρχείο Νίκου Δεσσύλα)

Το πρωινό της 4ης Απριλίου 1941, τα ιταλικά βομβαρδιστικά Picchiatello B2 της 239 μοίρας ξεκίνησαν αλλεπάλληλες αεροπορικές επιδρομές και επιτέθηκαν στην Κέρκυρα.
Το Σουζάνα ήταν ο πρώτος στόχος της ημέρας. Η προσβολή πραγματοποιήθηκε υπό τις εντολές του σμηναγού Giuseppe Cenni, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για πολλές από τις βομβιστικές επιθέσεις στην Ελλάδα.

Το "Σουζάνα" χωρητικότητας 932 τόνων ήταν ιδιοκτησία του Ν.Παπαδάτου και είχε ναυπηγηθεί το 1904 ως Consul Poppe
Το «Σουζάνα» χωρητικότητας 932 τόνων ήταν ιδιοκτησία του Ν.Παπαδάτου και είχε ναυπηγηθεί το 1904 ως Consul Poppe

Ο Ιταλός σμηναγός είχε εφεύρει μια ιδιαίτερη μέθοδο βομβαρδισμού, η οποία ήταν γνωστή με το όνομα «Skip Bombing».
Το αεροπλάνο βουτούσε απότομα προς τα κάτω και τότε ελευθέρωνε τη βόμβα. H βόμβα αναπηδούσε στο νερό και χτυπούσε τον στόχο πλευρικά, προκαλώντας έτσι μεγαλύτερη ζημιά.
Στη βύθιση του πλοίου «Σουζάνα» οι Ιταλοί πιλότοι χρησιμοποίησαν τη συγκεκριμένη μέθοδο.
Αφού πέτυχαν το στόχο τους, αεροπλάνα της ίδιας μοίρας πραγματοποίησαν αργότερα νέα επίθεση στο τορπιλοβόλο «Προύσα» που βρισκόταν και αυτό στην Κέρκυρα.

Ιταλικά βομβαρδιστικά JU87 B2 Picchiatello τα οποία είχαν παραχωρηθεί στην ιταλική Reggia Aeronautica και αποτέλεσαν τη 239 μοίρα με έδρα τη Galatina
Βομβαρδιστικά JU87 B2 Picchiatello τα οποία είχαν παραχωρηθεί στην ιταλική Reggia Aeronautica από τους Γερμανούς και αποτέλεσαν τη 239 μοίρα με έδρα τη Galatina

Tορπιλοβόλο «Προύσα»

Τα τορπιλοβόλα ήταν μικρά, οπλισμένα και γρήγορα σκάφη που μπορούσαν εύκολα να αποφύγουν εχθρικές επιθέσεις και ανάλογα να επιτεθούν.
Ωστόσο, η αιφνιδιαστική επίθεση των Ιταλών δεν άφησε περιθώρια αντίδρασης στο τορπιλοβόλο «Προύσα» .
Όταν πραγματοποιήθηκε η επίθεση, το ελληνικό τορπιλοβόλο βρισκόταν ανάμεσα στο Καφέ Γυαλί και στον Βιδό της Κέρκυρας.

Το τορπιλοβόλο «Προύσα» ναυπηγήθηκε στην Αυστρουγγαρία το 1915. Είχε εκτόπισμα 250 τόνων, ενώ ο οπλισμός της περιλάμβανε δύο πυροβόλα των 76 χιλιοστών και τρεις τορπιλοβλητικούς σωλήνες των 450 χιλιοστών.
Το τορπιλοβόλο «Προύσα» ναυπηγήθηκε στην Αυστρουγγαρία το 1915. Είχε εκτόπισμα 250 τόνων, και περιελάμβανε δύο πυροβόλα των 76 χιλιοστών και τρεις τορπιλοβλητικούς σωλήνες των 450 χιλιοστών.

Την προηγούμενη μέρα είχε αποπλεύσει από την Πάτρα με προορισμό τους Άγιους Σαράντα, ώστε να βοηθήσει τα ναρκαλιευτικά «Στρυμών» και «Αλιάκμων», που είχαν υποστεί ζημιές.
Στην επιστροφή του, το πλήρωμα έκανε μία στάση 100 μέτρα από την προκυμαία της Κέρκυρας, για να αποβιβαστεί ο αντιναύαρχος Δ. Οικονόμου και στη συνέχεια θα συνέχιζε για τη Δαφνίλα.
Τότε, εννιά ιταλικά βομβαρδιστικά JU87 B2 Picchiatello πέταξαν από πάνω του και του έριξαν κάθετα σε μικρή απόσταση πέντε βόμβες 500 κιλών προκαλώντας μεγάλες ζημιές στις μηχανές του πλοίου.

Το πλοίο μεταφέρθηκε κοντά στο λιμάνι όπου αυτοβυθίστηκε σε μικρό βάθος
Το πλοίο μεταφέρθηκε κοντά στο λιμάνι όπου αυτοβυθίστηκε σε μικρό βάθος

Το αντιαεροπορικό αεροβόλο του πλοίου πρόλαβε να ρίξει μόνο επτά βολές.
Το πλήρωμα αφόπλισε τις βόμβες και τις τορπίλες, ώστε να αποφευχθεί μια ενδεχόμενη έκρηξη.
Παρά τις προσπάθειες της πυροσβεστικής υπηρεσίας και του βοηθητικού Ευαγγελίστρια να το σώσουν αντλώντας τα νερά, δεν τα κατάφεραν.

Τα πλοία «Σουζάνα» και «Προύσα»παρέμειναν για αρκετό καιρό μισοβυθισμένα στα σημεία που δέχτηκαν τις επιθέσεις.
Και στις δύο περιπτώσεις δεν υπήρξαν θύματα. Οι αλλεπάλληλοι βομβαρδισμοί των ελληνικών πλοίων συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ωστόσο δεν κατάφεραν να κάμψουν το ηθικό των ναυτικών, οι οποίοι συνέχισαν να μεταφέρουν εφόδια και επανδρωμένες αποστολές στην κατεχόμενη Ελλάδα.

Την αρχική φωτογραφία εντόπισε ο συλλέκτης Θεόδωρος Μεταλληνός. Η έρευνα και η ταυτοποίηση των πλοίων έγινε από τον Γιώργο Καρέλα 

 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here