Ήταν 16:38, 31 Δεκέμβρη ημέρα Δευτέρα του 1951, όταν η Μηχανή Νο 12 μετέφερε τρεις επιβάτες για τελευταία φορά στον σταθμό της Αμμοχώστου. Μόλις στάθμευσε ο Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος πέρασε στην ιστορία.
Κατασκευασμένη στο Μάντσεστερ, σχεδόν μισό αιώνα πριν, η Μηχανή Νο 12, εγκαινιάστηκε στην Κύπρο τον Οκτώβριο του 1905. Τότε «τράβηξε» το πρώτο τραίνο.
Μετά από 46 χρόνια λειτουργίας και αφού το τραίνο προσέφερε πολλά στην κυπριακή κοινωνία, συνδέοντας την ύπαιθρο με την πόλη, αναγκάστηκε να σταματήσει τη λειτουργία του.
.
Ο διαρκής ανταγωνισμός που προκαλούσε η ανάπτυξη του οδικού δικτύου καθώς και τα οικονομικά βάρη που το έβγαζαν εκτός προϋπολογισμού και ταμείου, οδήγησαν στην παύση των δρομολογίων του.
Η χρήση του τραίνου είχε αρχίσει να σημειώνει καθοδική πορεία ήδη από το 1948. Συγκριτικά το 1947 το τραίνο μετέφερε εμπορεύματα 8,300 τόνων ενώ μέσα σε τρία χρόνια το βάρος τους έπεσε στους 6,400 τόνους. Μέχρι το 1951, τα εμπορεύματα που μεταφέρονταν με το τραίνο είχαν πέσει στην ποσότητα των 2,500 τόνων.
«Η τελευταία χειραψία»
Στο τελευταίο της ταξίδι η Μηχανή Νο 12 που έσυρε για τελευταία φορά το κυπριακό τραίνο, ξεκίνησε από τη Λευκωσία στις 14:57.
Οι ρεπόρτερ της εποχής, φωτογράφισαν για τελευταία φορά τη χειραψία του Σπύρου Σπυρίδωνος – Σταθμάρχη – με τον Σοφοκλή Χριστοδούλου, οδηγό του τραίνου. Στην τελευταία διαδρομή τα εισιτήρια έκοψε ο Κύπρος Νικολάου και πυροσβέστης ήταν ο Καντίρ Αλί.
Διαβάστε επίσης στη ΜτΧ: