Νέα μαρμάρινα μέλη, κομμάτια από παράσταση που κοσμούσε τη ζωφόρο στο εσωτερικό του τύμβου Καστά στην Αμφίπολη, εντόπισε η ανασκαφική ομάδα της Κατερίνας Περιστέρη εκατό, μόλις, μέτρα μακριά από τον περίβολο του υπερμεγέθους μνημείου. Τα νέα ευρήματα παρουσίασε η επικεφαλής της ανασκαφής στο πλαίσιο αρχαιολογικού συνεδρίου στο αμφιθέατρο της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και επέμεινε ότι το μνημείο ανήκει στον 4ο π.Χ. αιώνα.
Μάλιστα για να στηρίξει τον ισχυρισμό της επικαλέστηκε ένα κομμάτι ξυλάνθρακα που βρέθηκε στην επίχωση του τάφου, εξωτερικά ψηλά δίπλα στη θολωτή στέγη, το οποίο εξέτασε με σύγχρονες μεθόδους ομάδα των επιστημόνων του ΑΠΘ υπό τον καθηγητή κ. Γρηγόρη Τσόκα (Γ. Συρίδης, Σ. Παυλίδης, Α. Χατζηπέτρος). H ομάδα χρονολόγησε υπολείμματα πυράς με τη μέθοδο του Άνθρακα 14 και έφτασε στο συμπέρασμα ότι το ξύλο από το οποίο έγιναν τα κάρβουνα πυράς μέσα στον ταφικό θάλαμο, ανήκει στο δεύτερο μισό του 4ου π.Χ. αιώνα.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Α. Κόρσο, ο οποίος θεωρείται ειδικός στη γλυπτική, το ανάγλυφο προέρχεται από το κατώτερο τμήμα της ζωφόρου του βάθρου του λέοντα και απεικονίζει τον Αλέξανδρο, ο οποίος φοράει μακεδονικού τύπου κράνος και κρατάει μία ασπίδα και ένα κράνος, ενώ στέκεται δίπλα σε άλογο.
Το γεγονός, σύμφωνα με τον Α. Κόρσο, ότι τα όπλα στο ανάγλυφο είναι μεγαλύτερα από τον πολεμιστή, σημαίνει ότι ο εικονιζόμενος κρατάει τα όπλα του ήρωα από το αφηρωισμένο ταφικό μνημείο. Συγκρίνοντας τη μορφή αυτή του πολεμιστή με δύο παρόμοιες από το Μουσείο της Δρέσδης και από την επίσης γερμανική πόλη Σλος Φασανερία, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για τον Μέγα Αλέξανδρο που κρατάει τα όπλα του αγαπημένου φίλου, του Ηφαιστίωνα. Δίπλα του υπάρχει ένα δέντρο, για το οποίο ο αρχαιολόγος υποστήριξε ότι είναι συκιά, το ιερό δέντρο της θεάς Δήμητρας, και ένα φίδι, το οποίο παραπέμπει στον Δία, ο οποίος μεταμορφώθηκε σε φίδι, συνευρέθη ερωτικά με τη Δήμητρα και γεννήθηκε η Περσεφόνη.
Η αρχαιολόγος Χάιδω Κουκούλη-Χρυσανθάκη, ανασκαφέας επί χρόνια της Αμφίπολης και συνεργάτης του αείμνηστου Δημ. Λαζαρίδη, είπε ότι «πρόκειται για ένα άλμα σκέψης που καλό ήταν να αποφευχθεί», πρόσθεσε ότι η μορφή όπως την είδε τής θύμισε ένα παιδί που κρατάει ασπίδα «και δεν έχει καμία σχέση με τον Μέγα Αλέξανδρο και τον Ηφαιστίωνα», ενώ δεν απέκλεισε να προέρχεται από ένα άλλο μνημείο της γύρω περιοχής. Αντιρρήσεις εξέφρασε και ο καθηγητής Αρχαιολογίας στο ΑΠΘ, Παναγιώτης Φάκλαρης, ο οποίος ανέφερε ότι με βάση την τυπολογία των όπλων που κρατά ο πολεμιστής η παράσταση παραπέμπει στον 2ο π.Χ. αιώνα.
Κατά τους ανασκαφείς, με αφορμή τον θάνατο του Ηφαιστίωνα κατασκευάστηκε το μνημείο με κιβωτιόσχημη θήκη. Ο περίβολος ενοποίησε το σύνολο του χώρου, ο οποίος είχε την ιερότητα προγενέστερων ηρωικών ταφών, και γίνεται η επιστέγαση -και με τον λέοντα στην κορυφή- της νέας λατρείας του αφηρωισμένου στρατηγού.