Διατάξεις για την πώληση των κόκκινων δανείων, το νέο μισθολόγιο στο δημόσιο, το ΕΣΠΑ και τη νοσοκομειακή περίθαλψη περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τα 13 προαπαιτούμενα που κατατέθηκε το βράδυ του Σαββάτου στη Βουλή.
Ωστόσο, στο νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνεται καμία φορολογική διάταξη, παρά τις περί του αντιθέτου διαρροές, αλλά ούτε και ειδική αναφορά στο θέμα του ΑΔΜΗΕ, παρά το γεγονός πως έχει επιτευχθεί συμφωνία κυβέρνησης – δανειστών για το μέλλον του φορέα.
Το πολυνομοσχέδιο «Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, Μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων», που ανοίγει τον δρόμο για την εκταμίευση της δόσης του 1 δισ. ευρώ, εισάγεται τη Δευτέρα, στις 2 το μεσημέρι, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή. Η συνεδρίαση στην επιτροπή αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τις 10 το βράδυ της ίδιας ημέρας με την υποβολή της σχετικής έκθεσης, ενώ η συζήτηση και η ψήφιση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια θα ολοκληρωθεί σε μία συνεδρίαση, η οποία θα αρχίσει στις 9.30 το πρωί της Τρίτης και θα ολοκληρωθεί εντός 10 ωρών.
Την Τετάρτη αναμένεται να συνεδριάσει το Euro Working Group, προκειμένου να ανάψει το «πράσινο φως» για την εκταμίευση του 1 δισ. ευρώ, η οποία προγραμματίζεται το αργότερο έως την ερχόμενη Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου.
Ανοίγει η αγορά για πώληση κόκκινων δανείων – Όλη η διαδικασία
Με την ψήφιση του νομοσχεδίου δίνεται το σήμα για την πώληση των κόκκινων δανείων, σε δύο φάσεις.
Στην πρώτη φάση ανοίγει ο δρόμος για την πώληση των κόκκινων δανείων των μεγάλων επιχειρήσεων και των στεγαστικών δανείων (εκτός των στεγαστικών πρώτης κατοικίας). Για το νέο έτος και συγκεκριμένα για τις 15 Φεβρουαρίου προγραμματίζεται η δεύτερη φάση διαχείρισης κόκκινων δανείων που έχουν για τώρα εξαιρεθεί, όπως τα στεγαστικά πρώτης κατοικίας, τα καταναλωτικά και τα κόκκινα δάνεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Ειδικότερα, όπως ορίζει το πολυνομοσχέδιο:
Από το πλαίσιο εφαρμογής του νόμου, εξαιρούνται μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου 2015, όλες οι απαιτήσεις από καταναλωτικές δανειακές συμβάσεις, δανειακές συμβάσεις με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης πρώτης κατοικίας, δάνεια και πιστώσεις που έχουν χορηγηθεί σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις όπως αυτές ορίζονται από τη σύσταση 2003/361/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και από δάνεια με εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου.
Το πολυνομοσχέδιο προβλέπει τη σύσταση εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων (Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια – ΕΔΑΜΕΔ) και εταιρειών μεταβίβασης απαιτήσεων (Εταιρειών Μεταβίβασης Απαιτήσεων από Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια – ΕΜΑΜΕΔ). Οι συγκεκριμένες εταιρείες θα λαμβάνουν τα δάνεια σε καθυστέρηση από τις τράπεζες και θα εποπτεύονται και θα εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Ειδικότερα:
– Η διαχείριση δανείων και η μεταβίβαση απαιτήσεων θα πραγματοποιείται μόνο από ανώνυμες εταιρείες που εδρεύουν στην Ελλάδα ή σε άλλο μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και οι οποίες υποχρεωτικά εγκαθίστανται στην Ελλάδα μέσω υποκαταστήματος.
– Δικαίωμα να πωλούν και να μεταβιβάζουν απαιτήσεις, έχουν τα πιστωτικά ιδρύματα που έχουν λάβει άδεια λειτουργίας από την ΤτΕ, τα υποκαταστήματα ξένων τραπεζών, οι εταιρείες ειδικού σκοπού και οι εταιρείες μεταβίβασης απαιτήσεων. Τα δάνεια μπορούν να πωλούνται σε πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα και στα νομικά πρόσωπα που παίρνουν άδεια λειτουργίας στην Ελλάδα για τη διαχείριση δανείων. Μεταξύ των παραπάνω επιτρέπονται οι μεταβιβάσεις απαιτήσεων από συμβάσεις απαιτήσεων κάθε μορφής δανείων και πιστώσεων τα οποία έχουν καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών.
– Η άδεια των εταιρειών χορηγείται από την Τράπεζα της Ελλάδας. Είναι απαραίτητη η πιστοποίηση της ταυτότητας των άμεσων και έμμεσων μετόχων και όσων έχουν ποσοστό άνω του 10%. Πιστοποίηση προβλέπεται και για τους συμβούλους της εταιρείας.
– Παρέχεται η δυνατότητα στις εταιρείες να προχωρούν σε άρση τραπεζικού απορρήτου των δανειοληπτών, σε περίπτωση που απαιτείται για τη διαχείριση των δανείων.
– Οι εταιρείες που εξαγοράζουν δανειακές συμβάσεις θα πρέπει να έχουν ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο 100.000 ευρώ ενώ σε περίπτωση εγκεκριμένου σχεδίου τερματισμού δραστηριότητας προβλέπεται δυνατότητα μείωσης του κεφαλαίου τους.
Νέο μισθολόγιο στο δημόσιο – Αυξάνονται τα επιδόματα θέσης ευθύνης
Ριζικές είναι οι αλλαγές που φέρνει στο μισθολογικό καθεστώς του δημοσίου το πολυνομοσχέδιο, καθώς, μεταξύ άλλων, προβλέπεται η αποσύνδεση βαθμού – μισθού με τη θέσπιση ενός αριθμού μισθολογικών κλιμακίων (διαφορετικού ανά κατηγορία υπαλλήλων) για την κατάταξη των υπάλληλων.
Το νέο σύστημα αμοιβών προβλέπει τη μισθολογική επανακατάταξη των υπαλλήλων σε συγκεκριμένα μισθολογικά κλιμάκια ανάλογα με την κατηγορία εκπαίδευσης τους. Ειδικότερα προβλέπονται 13 μισθολογικά κλιμάκια για τους υπάλληλους Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και 19 κλιμάκια για τους υπαλλήλους της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Η εν λόγω κατάταξη είναι ανάλογη των ετών υπηρεσίας και των τυπικών προσόντων.
Επίσης, προβλέπεται διαφορετική μισθολογική εξέλιξη ανάλογα με την κατηγορία εκπαίδευσης του υπαλλήλου. Συγκεκριμένα, προβλέπεται τριετής από διετής που είναι σήμερα μισθολογική εξέλιξη των υπάλληλων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, ενώ παραμένει διετής για τους υπαλλήλους Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.
Το νομοσχέδιο αυξάνει το επίδομα θέσης ευθύνης στα 1.000 ευρώ (από 900 ευρώ που είναι σήμερα) για τον Γενικό Διευθυντή, στα 450 ευρώ (από 400 ευρώ) για τον Διευθυντή, 350 ευρώ (από 300 ευρώ) για τον Υποδιευθυντή και 290 ευρώ (από 250 ευρώ) για τον Τμηματάρχη.
Λοιπές διατάξεις
Μεταξύ άλλων, το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε το Σάββατο το βράδυ στη Βουλή περιλαμβάνει:
– Διατάξεις για την αναδρομική ισχύ αποφάσεων για έργα του ΕΣΠΑ.
Ειδικότερα, παρέχεται η δυνατότητα δημιουργίας επιτελικών δομών ΕΣΠΑ σε υπουργεία, ορίζεται αναδρομικά ότι είναι νόμιμες προσκλήσεις και αποφάσεις, καθώς και άλλες πράξεις για το νέο ΕΣΠΑ που έγιναν από τις 23/12/2014 και έως την επίσημη ισχύ του νόμου που το διέπει.
– Διατάξεις με τις οποίες ρυθμίζονται θέματα προστασίας της αμπελουργίας και του όρου «τοπικός οίνος» και θεσπίζεται πρόστιμο από 1.000 έως 30.000 ευρώ για τα οινολογικά εργαστήρια που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις.
Εκτός ο ΑΔΜΗΕ
Στο πολυνομοσχέδιο με τα δεύτερα προαπαιτούμενα δεν υπάρχει καμία διάταξη για το μέλλον του ΑΔΜΗΕ, της θυγατρικής της ΔΕΗ που διαχειρίζεται τα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Ωστόσο κυβέρνηση και δανειστές έχουν συμφωνήσει για τη διατήρηση του 51% του φορέα στο Δημόσιο και παραχώρηση του 49% (20% σε εταιρεία δικτύου και 29% μέσω του χρηματιστηρίου).
Απούσες και οι φορολογικές διατάξεις
Εκτός του πολυνομοσχεδίου τέθηκαν τελικά και οι φορολογικές διατάξεις, οι οποίες αναμένεται να κατατεθούν στη Βουλή εντός των ερχόμενων ημερών με νέο νομοσχέδιο.
Από το νομοσχέδιο απουσιάζουν και οι διατάξεις για την ανεξαρτητοποίηση της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
Διαβάστε επίσης στο news247: Τι υποστηρίζει ο καστανάς για το επεισόδιο με τους αστυνομικούς