Η «Tέχνη της Mύτης» ή «Nose Art», είναι ένα είδος διακοσμητικής ζωγραφικής, που ανήκει στην κατηγορία των γκράφιτι.
Καθιερώθηκε για πρακτικούς λόγους ταυτοποίησης φιλικών μονάδων κατά την περίοδο των βομβαρδισμών του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν όμως κι ένας τρόπος για να ανέβει η ψυχολογία των στρατιωτών.
Το σχέδιο ήταν στο στο ρύγχος των πολεμικών αεροσκαφών και «καλλιτέχνες» ήταν οι μηχανικοί και οι σμηνίτες.

Military-Aircraft-Nose-Art-1
Τα γκράφιτι είχαν θετική επίδραση στην ψυχολογία των στρατιωτών του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Κάποια υψηλόβαθμα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας δεν συμφωνούσαν με αυτή την τεχνική και έκαναν αιτήματα αναίρεσης της. Ωστόσο ποτέ δεν εισακούστηκαν κι έτσι «η τέχνη της μύτης» συνέχισε να υφίσταται και να βοηθάει ενεργά τους στρατιώτες

Πρώτοι ξεκίνησαν τη «ζωγραφική» στα αεροπλάνα, οι Γερμανοί και οι Ιταλοί.
Η πρώτη καταγεγραμμένη απόπειρα έγινε στο ρύγχος ενός ιταλικού υδροπλάνου που είχε σχεδιασμένο το τρομακτικό στόμα ενός καρχαρία.
Σχέδιο ιδιαίτερα δημοφιλές αν και αποδείχτηκε σε κάποιες περιπτώσεις περισσότερο κωμικό παρά απειλητικό.

Military-Aircraft-Nose-Art-shark
To πιο διαδεδομένο σχέδιο ήταν το στόμα του καρχαρία το οποίο ανήκε στην αμερικανική ομάδα εθελοντών «Flying Tigers»

O θρυλικός Γερμανός πιλότος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, Φον Ριχτόφεν, είχε το ρύγχος του αεροσκάφους του «πειραγμένο»και θεωρείται από τους πρωτοπόρους του είδους.
Στον επόμενο πόλεμο έγινε μόδα.

Ο  γνωστός συγγραφέας του βιβλίου «Από εδώ ως την αιωνιότητα», Τζέιμς Τζόουνς, έγραψε τις εμπειρίες που αποκόμισε από τον πόλεμο στο έργο του, «World War II. A Chronicle of Soldiering» και αναφέρει πως στη συγκεκριμένη τέχνη θα έπρεπε να αποδοθεί ειδικός φόρος τιμής και ότι είναι λυπηρό το γεγονός ότι κανείς δεν ασχολήθηκε σοβαρά μαζί της.
Ο Τζόουνς εξομολογείται μέσα από τα δικά του βιώματα τη θετική επίδραση της «Nose Art» , όπως τα βίωσε στη θητεία του στην πολεμική αεροπορία.

James Jones writer
O συγγραφέας του βιβλίου «Από εδώ ως την αιωνιότητα». Το μυθιστόρημα του Τζόουνς έκανε πάταγο την χρονιά που κυκλοφόρησε (1951). Μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη από τον βραβευμένο με Όσκαρ σκηνοθέτη Φρέντ Τσίνεμαν. Στη χώρα μας προβλήθηκε με τον τίτλο «Όσο υπάρχουν άνθρωποι»

«Οι άνδρες σκέφτονταν τις γυναίκες», γράφει ο Τζόουνς. «Για την ακρίβεια, οι γυναίκες πρέπει να ήταν συνεχώς στη σκέψη τους όταν δεν βρίσκονταν στη μάχη ή σε κάποια άλλη εργασία, προετοιμαζόμενοι για τη μάχη. Οταν ο θάνατος και η ανυπαρξία βρίσκονται μόλις στην άλλη γωνία ή στο επόμενο σύννεφο, η παρηγοριά των γυναικών αποκτά ύψιστη σημασία. Η γυναίκα είναι το αντίθετο του πολέμου».

Μπορεί όπως αναφέρει ο συγγραφέας οι συνήθεις ζωγραφιές να ήταν αετοί,γεράκια,καρχαρίες,ήρωες των κόμικ ή κάποιες εμβληματικές φράσεις όπως «Lucky Strike»: η μάρκα των τσιγάρων που έκαναν θραύση τη δεκαετία του ’40 που σημαίνει: τυχερό χτύπημα,την τιμητική τους είχαν όμως τα σαγηνευτικά "Pin-Up Girls" της εποχής όπως η Ρίτα Χέιγουορθ και η Μπέτι Γκρέιμπλ.
Μπορεί όπως αναφέρει ο συγγραφέας οι συνήθεις ζωγραφιές να ήταν αετοί,γεράκια,καρχαρίες,ήρωες των κόμικ ή κάποιες εμβληματικές φράσεις όπως «Lucky Strike»: η μάρκα των τσιγάρων που έκαναν θραύση τη δεκαετία του ’40 που σημαίνει: τυχερό χτύπημα,την τιμητική τους είχαν όμως τα σαγηνευτικά «Pin-Up Girls» της εποχής όπως η Ρίτα Χέιγουορθ και η Μπέτι Γκρέιμπλ

Η τέχνη διαδόθηκε στην Κίνα και την Ρωσία, αλλά δεν πήρε τεράστιες διαστάσεις, ίσως λόγω της σοσιαλιστικής πειθαρχίας και ηθικής.
H «Nose Art» κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου:

Πηγή: thevintagenews.com με πληροφορίες από την εφημερίδα Καθημερινή

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Γιατί στο δεύτερο παγκ. πόλεμο κατασκευάστηκαν 640.000 τζιπ. Είχαν μόνο 3 ταχύτητες και γίνονταν και «ασθενοφόρα». Κυκλοφόρησαν 11 μοντέλα που τα αναγνώριζαν μόνο οι ειδικοί…

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here