23 Φεβρουαρίου 1944. Μια επίλεκτη ομάδα των Ες Ες και αξιωματικοί της Βέρμαχτ, που υπηρετούν στην Ελλάδα, επιβιβάζονται στο τρένο εξπρές «SF-ZUG ταχεία 53» με προορισμό το ανατολικό μέτωπο, που είναι έτοιμο να καταρρεύσει ύστερα από την τρομερή αντεπίθεση των Σοβιετικών.
Το τρένο κατευθύνεται προς την Ουκρανία, αλλά δεν θα καταφέρει ποτέ να φτάσει στον προορισμό του. Υπεύθυνοι ήταν οι αντάρτες μηχανικού του Oλύμπου, οι περίφημοι σαμποτέρ, που ανατίναξαν το τρένο στο ύψος των Τεμπών και προκάλεσαν ένα ακόμα πλήγμα στον Γερμανικό στρατό.
Ήταν η περίοδος που οι Σοβιετικοί είχαν καταλάβει το Nτνεπροπετρόφσκ και κινούνταν επιθετικά προς τα υπόλοιπα προπύργια των Γερμανών στην Ουκρανία. Πήραν και το Κριβόι Ρογκ και περικύκλωσαν δύο σώματα του γερμανικού στρατού στο Κορσούν. Οι Γερμανοί επιτελείς κάλεσαν επειγόντως ενισχύσεις.
Σκοπός τους ήταν να δημιουργήσουν αντιπερισπασμό στον Κόκκινο στρατό και να μπορέσουν να απεγκλωβίσουν τα στρατεύματα, που ήταν υπό τις διαταγές του στρατηγού των Ες-Ες, Ζίλλε .
Το Τάγμα Μηχανικού Ολύμπου του ΕΛΑΣ, ανέλαβε να ματαιώσει τα σχέδια των Γερμανών που θα έφευγαν από την Ελλάδα.
Ο διοικητής του τάγματος, Αντώνης Αγγελούλης, γνωστός ως Βρατσάνος και υπεύθυνος πολλών σαμποτάζ εις βάρος των Γερμανών, οργάνωσε την ανατίναξη της αμαξοστοιχίας.
Τοποθέτησαν τα εκρηκτικά 25 μέτρα από τη σιδηροδρομική γραμμή των Τεμπών και στη συνέχεια κατευθύνθηκαν στα γύρω βουνά, ώστε να επιτεθούν μετά την έκρηξη.
Την πυροδότηση θα έκανε ο Αγγελούλης μαζί με τον βοηθό του Φαρμακά. Ο Αγγελούλης ανέφερε:
«Στην άκρη του αγωγού είχαμε ένα σύστημα πυροδότησης πρωτότυπο και τολμηρό: τρία καψύλια δυναμίτιδας και τρία κομμάτια βραδύκαυστο (φυτίλι), μήκους μόλις 1,5 εκατ., που ανάφτηκε απ’ ευθείας με εναύσματα και σπιρτάδα πάνω στον κύριο αγωγό».
Όταν πήρε σήμα ότι το τρένο των Γερμανών πλησίαζε, άναψε το φιτίλι και μια μεγάλη έκρηξη το έβγαλε εκτός πορείας, ρίχνοντας το στον Πηνειό.
Στη συνέχεια έδωσαν μάχη με τα πολυβόλα όπλα τους.
Συνολικά 450 Γερμανοί στρατιώτες έχασαν τη ζωής τους εκείνη την ημέρα, ανάμεσα τους πολλοί αξιωματικοί. Συγχρόνως η ζημιά στις γραμμές του τρένου, καθυστερούσε τις μελλοντικές μετακινήσεις των Γερμανών που έχαναν τον πόλεμο, αλλά γίνονταν πιο άγριοι ξεσπώντας στον άμαχο πληθυσμό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γοργοπόταμος 1942. Το σχέδιο για την ανατίναξη της γέφυρας