Η Βασίλισσα του Νείλου, Νεφερτίτη, υπήρξε μία από τις πιο αινιγματικές και μυστηριώδεις προσωπικότητες της αιγυπτιακής ιστορίας.
Το όνομά της σήμαινε «η ωραία έχει φτάσει», όμως όσο όμορφη κι αν ήταν ο λαός της Αιγύπτου τη μίσησε.
Μαζί με τον σύζυγό της, Ακενατόν, έμειναν στην ιστορία για τις ριζοσπαστικές και αιρετικές αλλαγές που έφεραν στο βασίλειο του Νείλου, όπως η εισαγωγή του μονοθεϊσμού σε μια παγανιστική, πολυθεϊστική χώρα.
Έζησε από το 1370 έως το 1330 π.Χ. και μαζί με τον Ακενατόν απέκτησαν έξι κόρες. Η ζωή του βασιλικού ζεύγους υπήρξε έντονη: διωγμοί, κραιπάλες, μίσος, πάθη, χλιδή και ταπείνωση ήταν τα χαρακτηριστικά της ταραγμένης βασιλείας τους.
Οι δυο τους έμειναν γνωστοί για την επιβολή της μονοθεϊστικής θρησκείας και τη λατρεία του θεού Ατόν, του οποίου η Νεφερτίτη ήταν ιέρεια. Αυτό προκάλεσε την έχθρα του ιερατικού κόσμου, ο οποίος έβλεπε τα προνόμια και την εξουσία του να απειλούνται.
Η αινιγματική καταγωγή
Τα στοιχεία γύρω από την καταγωγή της είναι άγνωστα. Το 1330 π.Χ οποιαδήποτε πληροφορία γύρω από το βασιλικό ζεύγος εξαφανίζεται και τα ονόματά τους παύουν να αναφέρονται οπουδήποτε.
Οι επιστήμονες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως η Νεφερτίτη καταγόταν από γειτονικό βασίλειο, κρίνοντας από το όνομά της που σήμαινε στα αιγυπτιακά «η ωραία έχει φτάσει» και το χρησιμοποιούσε ο αιγυπτιακός λαός για να αναφερθεί στο πρόσωπό της.
Μια άλλη εικασία αναφέρει πως καταγόταν από την Αίγυπτο και ήταν κόρη κάποιου αξιωματούχου. Αυτό το σενάριο ενισχύεται από τον κανονισμένο γάμο της με τον νεαρό πρίγκιπα της Αιγύπτου, Αμενόφη Δ’, γιο του φαραώ Αμενόφη Γ’.
Τα σενάρια για την κυπριακή καταγωγή της βασίλισσας
Πληροφορίες για το τέλος της όμορφης βασίλισσας δεν υπάρχουν και με αυτό το δεδομένο κάποιοι υποστηρίζουν πως μετά τον θάνατο του Ακενατόν, η Νεφερτίτη επέστρεψε στην πατρίδα της, στο βασίλειο της Αλάσιας, δηλαδή στην Κύπρο.
Ένα άλλο στοιχείο που υποστηρίζει την κυπριακή της καταγωγή είναι η το επιμηκυμένο κρανίο της, μια τεχνική που συνηθιζόταν στην Κύπρο εκείνη την περίοδο.
Τέλος, μία άλλη θεωρία θέλει τη Νεφερτίτη να είναι αδελφή κάποιου βασιλιά της Αλάσιας. Σε επιστολές της εποχής που ανταλλάζουν τα δύο βασίλεια, ο Ακενατόν αποκαλεί τον κύπριο βασιλιά «αδελφό», τη στιγμή που τα υπόλοιπα βασίλεια υποκλίνονται με φόβο στην Αίγυπτο. Ίσως ο γάμος του Ακενατόν με κύπρια βασίλισσα, να δικαιολογεί την οικειότητά τους.
Η μυστηριώδης εξαφάνιση
Γύρω στο 1336 π.Χ., οποιαδήποτε αναφορά στο ζεύγος του Νείλου εξαφανίζεται. Οι πηγές δεν αναφέρουν πουθενά το όνομά τους σαν να μην υπήρξαν ποτέ. Ο τάφος της Νεφερτίτης δεν έχει εντοπιστεί μέχρι σήμερα.
Μία από τις θεωρίες υποστηρίζει ότι υπήρξαν αντίποινα στην επιβολή της μονοθεϊστικής θρησκείας. Λέγεται ότι όταν πέθαναν οι δύο βασιλιάδες, ο λαός οργισμένος αποκαθήλωσε τον Ατόν, κατέστρεψε την πόλη που ίδρυσαν Ακετατόν και εξαφάνισε οποιαδήποτε πηγή τους θύμιζε, επιστρέφοντας στην πολυθεϊστική θρησκεία.
Μια άλλη θεωρία θέλει τη Νεφερτίτη να επιστρέφει στο βασίλειό της την Αλάσια και ο Ακενατόν να παντρεύεται τη νέα βασίλισσα που του χάρισε τον Τουταγχαμών.
Η πιο ακραία θεωρία θέλει τη Νεφερτίτη να αναλαμβάνει τα ηνία της βασιλείας μετά τον θάνατο του συζύγου της, με αντρική ταυτότητα.
Διαβάστε επίσης στη ΜτΧ: Η μόδα στην αρχαία Κύπρο. Μίλτον για κραγιόν και μαστιχόλαδο για αποσμητικό. Τι ήταν το «πέπλον» που σκανδάλιζε τους άνδρες