Στις 2 Δεκεμβρίου του 1961 προβλήθηκε για πρώτη φορά στις κινηματογραφικές αίθουσες η ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη, «ο Κατήφορος». Η Ζωή Λάσκαρη φτάνει στην κατάμεστη αίθουσα μαζί με τον φροντιστή της Φίνος Παντελή Παλιεράκη. Το κοινό δεν έχει ξαναδεί από κοντά την νεαρή πρωταγωνίστρια που κάνει τα πρώτα τολμηρά βήματα στον κινηματογράφο. Την παρακολουθεί να μπαίνει στο Σελέκτ με έκπληξη και περιέργεια.
Η ταινία ήταν το πρώτο από τα κοινωνικά δράματα που παρουσίασε η Φίνος Φιλμ, με θεματολογία από την σύγχρονη ελληνική κοινωνία, όπως η διαφθορά της νεολαίας, ο τεντιμποϊσμός, οι εκτρώσεις, ο εγκλεισμός σε αναμορφωτήριο.
«Ο Κατήφορος» ήταν η ταινία στην οποία έκανε το ντεμπούτο της η Ζωή Λάσκαρη, αλλά και η αρχή της συνεργασίας του Νίκου Κούρκουλου με την εταιρία του Φ. Φίνου.
Σύμφωνα με το σενάριο, η Ρέα (Λάσκαρη) είναι μια κοπέλα από καλή οικογένεια, που έχει σχέση με τον Κώστα (Κούρκουλος), ο οποίος την απατά και δεν της φέρεται καλά.
Όταν η Ρέα αποφασίζει να τον εγκαταλείψει και να συνδεθεί ερωτικά με τον Πέτρο (Βουλγαρίδης), ο Κώστας για να την τιμωρήσει, την παρασύρει σε ένα ερημικό σημείο, της παίρνει τα ρούχα και την αφήνει γυμνή, με αποτέλεσμα να συλληφθεί και να ντροπιαστεί.
Ο Κώστας συνάπτει δεσμό με τη μικρότερη αδελφή της Ρέας και τότε εκείνη τον σκοτώνει.
Το ντεμπούτο της Λάσκαρη επειδή αρνήθηκε η Βουγιουκλάκη
Η Ζωή Λάσκαρη ήταν 17 ετών όταν γυρίστηκε η ταινία. Δεν είχε σπουδάσει υποκριτική, αλλά δύο χρόνια νωρίτερα είχε κερδίσει τον τίτλο της Σταρ Ελλάς.
Ένας άνθρωπος της εταιρείας τη σύστησε στον Φίνο και εκείνος αρχικά της πρότεινε ένα μικρό ρόλο για τον «Κατήφορο».
Η Λάσκαρη όμως στα δοκιμαστικά ενθουσίασε τους υπεύθυνους και έτσι από τη μια στιγμή στην άλλη, έγινε πρωταγωνίστρια.
Αρχικά, ο ρόλος της Ρέας προοριζόταν για την Αλίκη Βουγιουκλάκη, αλλά η ηθοποιός φοβήθηκε τις τολμηρές σκηνές και απέρριψε τον ρόλο.
Η ταινία ήταν τολμηρή για τα αυστηρά ήθη της εποχής και η σκηνή που η Ζωή Λάσκαρη τρέχει γυμνή στον δρόμο φωνάζοντας τον Κώστα που της έχει πάρει τα ρούχα, είναι μια από τις πιο διάσημες του ελληνικού κινηματογράφου.
Ωστόσο, η ηθοποιός, όχι μόνο δεν στιγματίστηκε από τον ρόλο, αλλά ξεκίνησε μια λαμπρή καριέρα και πρωταγωνίστησε τόσο σε δραματικές ταινίες, όσο και στα διάσημα μιούζικαλ του Δαλιανίδη.
Μάλιστα, η Λάσκαρη μετά την πρώτη της συνεργασία με τη Φίνος στον Κατήφορο υπέγραψε μόνιμο συμβόλαιο με την εταιρεία και πληρωνόταν με το μήνα.
Ο Φ.Φίνος αρχικά είχε αμφιβολίες για τον Νίκο Κούρκουλο, καθώς θεωρούσε ότι οι ταινίες στις οποίες είχε πρωταγωνιστήσει μέχρι τότε δεν ήταν υψηλής καλλιτεχνικής αξίας.
Κάποια στιγμή είδε μια φωτογραφία του ηθοποιού, όπου δεν τον αναγνώρισε και είπε στους συνεργάτες του «τον βρήκα, αυτόν θέλω».
Όταν του αποκάλυψαν ότι ήταν ο Κούρκουλος, αποφάσισε να του δώσει την ευκαιρία και μετά τα γυρίσματα, άλλαξε γνώμη για τον ηθοποιό και η συνεργασία τους συνεχίστηκε.
Το ατύχημα του Βουτσά
Στην ταινία εμφανίστηκε και ο ίδιος ο Φίνος κάνοντας τον υπάλληλο του δικαστηρίου, που καλούσε τους μάρτυρες στη δίκη της Ρέας.
Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, ο Κώστας Βουτσάς, ο οποίος ενσάρκωνε έναν διεφθαρμένο νέο της εποχής, είχε ένα ατύχημα.
Στην περίφημη σκηνή που ο Κούρκουλος παίρνει τα ρούχα της Λάσκαρη και μπαίνει στο αυτοκίνητο όπου τον περιμένουν οι δύο φίλοι του (ένας εκ των οποίων ο Βουτσάς), ο ηθοποιός πάτησε απότομα το γκάζι με αποτέλεσμα ο συνάδελφός του να χτυπήσει το κεφάλι του.
O Κώστας Βουτσάς σε συνέντευξή του στη «Μηχανή του Χρόνου» περιέγραψε το περιστατικό:
«Είχαμε πάει με τη Λάσκαρη και τον Κούρκουλο επάνω στον Καρέα και υποτίθεται και ένας άλλος ηθοποιός και υποτίθεται ότι ο Κούρκουλος ήθελε να εκδικηθεί τη Λάσκαρη και την ξεγυμνώνει και φεύγει. Αλλά το αυτοκίνητο είναι ανοιχτό και ο Κούρκουλος δεν οδηγούσε καλά, χτύπησε το πόδι του στο φρένο, πήγα πίσω εγώ, το ξαναχτύπησε κι έπεσα στο πλαϊνό και σκίστηκα λίγο στο κεφάλι και με πήγανε στον Ερυθρό Σταυρό.
Ο Κούρκουλος έκλαιγε εγώ τον παρηγορούσα, που σου έκανα ζημιά και αυτά και η ταινία πήγε πάρα πολύ καλά».
Η ταινία αρχικά δεν σημείωσε εισπρακτική επιτυχία. Αρκετοί κινηματογράφοι θέλησαν να σταματήσουν την προβολή, αλλά η επιμονή του Φίνου να δώσουν στον κόσμο τον χρόνο που χρειαζόταν για να δεχτεί μια πιο προχωρημένη ταινία, τον δικαίωσε.
Τελικά ο «Κατήφορος» έκοψε 161.331 εισιτήρια και ήρθε πρώτος σε εισπράξεις την χρονιά προβολής του, ανάμεσα σε 68 ταινίες.
Οι ηθοποιοί που πήραν μέρος έγιναν αναγνωρίσιμοι και η καριέρα τους εκτοξεύτηκε.