Πριν ακόμα γίνει διάσημη τη δεκαετία του ’30, η αντισυμβατική ηθοποιός Φράνσις Φάρμερ είχε ήδη βγάλει τη φήμη του «κακού παιδιού». Ίσως γι’αυτό να ενέπνευσε αργότερα τον Κέρτ Κομπέιν των Νιρβάνα που την είχε ως πρότυπο.

Λίγο πριν ενηλικιωθεί, συμμετείχε σε έναν μαθητικό διαγωνισμό, στον οποίο κέρδισε το πρώτο βραβείο των 100 δολαρίων για την έκθεση της ‘Ο Θεός Πεθαίνει’.
Τις πρωτιές της σαν φοιτήτρια του πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, ήρθε να συμπληρώσει το 1935, το βραβείο μιας αριστερής εφημερίδας της εποχής, που ήταν ένα ταξίδι στη Σοβιετική Ένωση.
Ένα πραγματικά ιδιαίτερο βραβείο για εκείνα τα χρόνια, στο οποίο πήγε κρυφά από τη μητέρα της. Επιστρέφοντας, την περίμενε μια μεγάλη καριέρα και μια σύντομη ζωή με πολλές δυσκολίες.

Η ομορφιά υπήρξε ευχή και κατάρα για την εξέλιξη της ζωής και της καριέρας της Φράνσις Φάρμερ
Η ομορφιά υπήρξε ευχή και κατάρα για την εξέλιξη της ζωής και της καριέρας της Φράνσις Φάρμερ

Η γέννηση μιας «αντισυμβατικής» σταρ

Γεννήθηκε το 1913 στο Σιάτλ των ΗΠΑ. Μετά την επιστροφή της από το ταξίδι στη Σοβιετική Ένωση, σε ηλικία 18 ετών, έκλεισε ένα μεγάλο συμβόλαιο με την εταιρία παραγωγής Paramount.
farmerΔυο ταινίες δευτέρας διαλογής και ένας γάμος με έναν εντελώς άσημο ηθοποιό σηματοδότησαν την έναρξη της καριέρας της.
Λόγω της απαράμιλλης ομορφιάς της μεταπήδησε αμέσως σε πρωταγωνιστικούς ρόλους σε πρωτοκλασσάτες ταινίες με τον Bing Crosby, τo 1936. H πρώτη μεγάλη επιτυχία της ήρθε μέσα από την ταινία «Come and get it».
Η ντίβα που μόλις είχε γεννηθεί είχε την δική της οπτική και άποψη για το πως μια ηθοποιός πρέπει να αντιμετωπίζεται από τους παραγωγούς ταινιών. Δεν ήθελε να την επιλέγουν με μοναδικό κριτήριο την εξωτερική της εμφάνιση, αλλά το ταλέντο της, που όπως λέγεται ήταν μεγάλο.

Πολύ σύντομα αντέδρασε στην «κουκλοποίηση» που της επέβαλε το Χόλιγουντ και στράφηκε στο θέατρο.
Η πρώτη της παράσταση είναι το «Golden Boy», που στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία αλλά είχε διφορούμενες κριτικές.
Ο συγγραφέας του έργου ερωτεύτηκε παράφορα την Φάρμερ αλλά λόγω του γάμου του αυτή η σχέση δεν προχώρησε ποτέ.

Η «τιμωρία» του Χόλιγουντ στην ασυμβίβαστη ηθοποιό 

francisΤον Οκτώβρη του 1942, η ηθοποιός συλλαμβάνεται γιατί οδηγούσε μεθυσμένη, με αναμμένα τα φώτα του αυτοκινήτου της, σε περιοχή συσκότισης λόγω πολέμου. Της επιβλήθηκε πρόστιμο το όποιο πλήρωσε κατά το ήμισυ και αφέθηκε ελεύθερη.
Το υπόλοιπο που εκκρεμούσε σε συνδυασμό με την μήνυση μιας κομμώτριας την έφεραν για μια ακόμα φορά αντιμέτωπη με τη δικαιοσύνη.
Την ημέρα της ακρόασης στο δικαστήριο δεν εμφανίστηκαν οι εκπρόσωποι του Χόλιγουντ, αλλά ούτε και οι δικηγόροι τους, που μέχρι πρότινος την στήριζαν.  Της επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης 180 ημερών.

Η ηθοποιός εξαγριώθηκε, επιτέθηκε σε τρεις αστυνομικούς και έτρεξε στο πιο κοντινό τηλεφωνικό θάλαμο για να επικοινωνήσει με κάποιο δικηγόρο.Η αστυνομία τη συνέλαβε και την ακινητοποίησε με τη βία.

Mετά τη λήξη αυτής της περιπέτειας, είχε ήδη αντιληφθεί ότι ο μηχανισμός του θεάματος της γύρισε οριστικά την πλάτη. Με τη βοήθεια των συγγενών της, νοσηλεύτηκε σε ψυχιατρική κλινική στο Λος Άντζελες, όπου οι γιατροί διαπίστωσαν ότι πάσχει από μανιοκατάθλιψη.

Διαβάστε επίσης στη ΜτΧ: Teen Spirit, το αποσμητικό που μαρτύρησε τον άπιστο Κερτ Κομπέιν και έγινε ροκ ύμνος. Τρομερή διασκευή από την Πάτι Σμιθ… 

Ο ψυχιατρικός εγκλεισμός και η λοβοτομή

Με τον εγκλεισμό της στο ψυχιατρικό ίδρυμα, η κατάσταση της υγείας της επιδεινώθηκε.
Οι γιατροί διέγνωσαν και σχιζοφρένεια στην ηθοποιό. Υπεβλήθη σε επίπονες και επικίνδυνες θεραπείες. Σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, η μητέρα της Φάρμερ ανέλαβε εξολοκλήρου τη φροντίδα της κόρης της.

Οι δυο γυναίκες που ποτέ δεν είχαν βρει την ισορροπία στη σχέση τους, ήρθαν σε μεγάλη ρήξη. Μάλιστα, η ίδια δεν δίστασε να την κατηγορήσει για την καταστροφή της και την παρομοίασε ως «χαριστική βολή» για τη ζωή και την καριέρα της. Οι επόμενοι μήνες την βρίσκουν πάλι έγκλειστη σε ψυχιατρική κλινική, όπου ακολουθεί θεραπεία με ηλεκτροσόκ.

Όταν το Χόλιγουντ την απομόνωσε, η αντισυμβατική ηθοποιός κατέρρευσε. Σύντομα βρέθηκε υπό ψυχιατρική παρακολούθηση.
Όταν το Χόλιγουντ την απομόνωσε, η αντισυμβατική ηθοποιός κατέρρευσε. Σύντομα βρέθηκε υπό ψυχιατρική παρακολούθηση
Το 1944 η θεραπεία ολοκληρώνεται και ταξιδεύει στο ράντσο κάποιας θείας της. Από εκεί όμως δραπετεύει. Φιλοξενείται από μια άγνωστη οικογένεια για μια ολόκληρη εβδομάδα.
Το 1945 η 32χρονη πλέον Φάρμερ εισάγεται εκ νέου σε ψυχιατρική κλινική, τη Western State Hospital, όπου θα παραμείνει για πέντε ολόκληρα χρόνια. Εκεί θα διαδραματιστεί το μεγαλύτερο μυστήριο της ζωής της.
Σύμφωνα με τη βιογραφία του 1978, «Shadowland», η ηθοποιός υπεβλήθη χωρίς τη συγκατάθεση της, αλλά με τη συγκατάθεση των γονιών της, σε λοβοτομή.

Δούλεψε ως καθαρίστρια και ρεσεψιονίστ

Το 1950 η μητέρα της αναλαμβάνει και πάλι την κηδεμονία της. Με τον φόβο ενός καινούργιου εγκλεισμού σε κάποιο ίδρυμα, η Φάρμερ έπιασε δουλειά ως καθαρίστρια για να συντηρεί τους γονείς της.
Τρία χρόνια αργότερα κερδίζει μετά από δικαστική διαμάχη με την οικογένειά της, το δικαίωμα να διαχειρίζεται μόνη τη ζωή της. Συνέχισε να εργάζεται και προσπάθησε για δεύτερη φορά να παντρευτεί, αλλά δεν της βγήκε σε καλό. Ένας δεύτερος χωρισμός παραμόνευε.
Λίγο καιρό μετά την ανακάλυψε ο μάνατζερ Leland C. Mikesell.
francesΤης βρήκε δουλειά σε ξενοδοχείο ως ρεσεψιονίστ και κανόνισε με τον ίδιο τρόπο να την ανακαλύψει κάποιος δημοσιογράφος. Η Frances ήταν έτοιμη να ξαναμπεί στο παιχνίδι.
Σποραδικές εμφανίσεις σε δημοφιλή σόου αναβίωσαν το ενδιαφέρον του κοινού για το πρόσωπο της και το 1958, αφού χώρισε το δεύτερο άνδρα της και παντρεύτηκε τον Mikesell, απέκτησε τη δική της εκπομπή στην τηλεόραση για έξι χρόνια.
Ο εθισμός της στο αλκοόλ και οι ιδιορρυθμίες που απέκτησε από την επιβαρυμένη ψυχική υγεία της την κατέστρεψαν οριστικά. Πέθανε το 1970, σε ηλικία 57 ετών, νικημένη από καρκίνο στον οισοφάγο.

Η Φράνσις, ο Κέρτ Κομπέιν και η βιογραφική ταινία με την Τζέσικα Λάνγκ

Ο Κομπέιν έγραψε το τραγούδι “Frances Farmer will have her revenge on Seattle” για να παρομοιάσει τον εαυτό του με την ηθοποιό Φράνσις Φάρμερ.

Τη θεωρούσε πρότυπο και είχε ταυτίσει τον εαυτό του μαζί της.
Θεωρούσε ότι είχαν πολλά κοινά σημεία εκτός από τον κοινό τόπο αναφοράς που ήταν το Σιάτλ. Ατίθασοι, αντισυμβατικοί με έντονες ανησυχίες και ακόμα πιο έντονο τρόπο έκφρασης, οι δυο τους έδειχναν να έχουν πολλά κοινά. Έφυγαν νέοι και ταλαιπωρημένοι αφήνοντας παρακαταθήκη το καλλιτεχνικό τους έργο να διαδίδεται από γενιά σε γενιά.

Η σύγκριση που έκανε ο Κομπέιν με την ηθοποιό αφορούσε στον αμοιβαίο κατατρεγμό τους από τα μέσα ενημέρωσης, όπως τον ένιωθε ο τραγουδιστής. Μάλιστα έδωσε το όνομά της στην κόρη του.

frances-bean-cobain-Η νεαρή Φράνσις που έχασε τον πατέρα της όταν ήταν μόλις 20 μηνών-όταν αυτός αυτοκτόνησε το 1994 σε ηλικία 27 ετών-λέει ότι ο Κομπέιν «μας εγκατέλειψε με τον χειρότερο τρόπο..». Και δίνει την δική της εξήγηση γιατί αυτοκτόνησε: «Ο Κερτ έφτασε σε ένα σημείο όπου έπρεπε να θυσιάσει κάθε κομμάτι του εαυτού του για την τέχνη του, γιατί ο κόσμος αυτό περίμενε από αυτόν. Νομίζω ότι αυτό ήταν μια από τις βασικές «σκανδάλες» του γιατί ένοιωθε ότι δεν έπρεπε να είναι εδώ και ότι όλοι θα ήταν πιο ευτυχισμένοι χωρίς αυτόν»..

Το 1982 η ταινία «Frances», πρωταγωνίστρια την Τζέσικα Λανγκ αποδίδει σε απόλυτο βαθμό τη ζωή της Φάρμερ. Η πρωταγωνίστρια που είχε πολλά κοινά στην εξωτερική της εμφάνιση ταυτίστηκε απόλυτα με τον ρόλο και απέδωσε την Φράνσις Φάρμερ με πολύ ρεαλιστικό τρόπο.

Η Jessica Lange ως "Frances"
Η Jessica Lange ως «Frances»

Παρακολουθείστε μια σπάνια συνέντευξη του Kurt Kobain στην οποία μιλάει για τη μούσα του, Frances:

 Διαβάστε επίσης στη ΜτΧ: Ο Τζέιμς Ντιν φωτογραφίζεται σε φέρετρο και προκαλεί συστηματικά τον θάνατο και την αμερικανική κοινωνία. Έχασε τη μάνα του εννιά χρονών, παράτησε τη Νομική και παραδέχθηκε ότι ήταν μπαϊσέξουαλ…

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here