Εν αρχή ην η Coco Chanel. Γεννήθηκε το 1883 στην επαρχιακή Γαλλία. Εργάστηκε για 38 χρόνια ως μοδίστρα και άνοιξε τη δική της μπουτίκ στην οδό Καμπόν 31 του Παρισίου.
Μέσα σε έξι χρόνια, η μπουτίκ Chanel είχε δημιουργήσει άλλα πέντε καταστήματα και η επιτυχία της ήταν γεγονός.
Η σιλουέτα που απελευθέρωσε τις γυναίκες
Το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ώθησε τις γυναίκες από όλα τα κοινωνικά στρώματα να βγουν απ’ το σπίτι και να παίξουν ενεργότερο ρόλο στη δημόσια ζωή. Επακόλουθο ήταν οι στυλιστικές ανάγκες και προτιμήσεις των γυναικών της μεταπολεμικής εποχής να αλλάξουν ριζικά. Η επιτυχία της Chanel έγκειται στο γεγονός ότι προέβλεψε τις επιθυμίες της μοντέρνας γυναίκας και τις σέρβιρε σε “χρυσή πιατέλα”.
Ο κορσές παραγκωνίστηκε και τη θέση του πήραν φορέματα από λεπτά υφάσματα τα οποία επέτρεπαν την έντονη κίνηση.
Σχεδίασε φορέματα εμπνευσμένα από τις πλέον ανδροκρατούμενες ομάδες της κοινωνίας, ναυτικούς και ψαράδες. Φορέματα κοντά, που ανέτρεψαν όλα τα συντηρητικά κοινωνικά πρότυπα.
Η Chanel ήταν η πρώτη που τόλμησε να σπάσει τα ενδυματολογικά δεσμά,που ήθελαν τις γυναίκες σφιχτοδεμένες και ανίκανες να ξεμυτίσουν από την ασφάλεια της οικείας.
Ιβ Σεν Λοράν, ο απολυμένος σχεδιαστής
Γεννήθηκε την 1η Αυγούστου του 1936 στην Αλγερία. Σπούδασε σχέδιο μόδας στο Παρίσι και μέντοράς του δεν ήταν άλλος απ’ τον Christian Dior. Στα 21 του χρόνια διαδέχτηκε τον Dior ως επικεφαλής σχεδιαστής του οίκου, απ’ όπου απολύθηκε τρία χρόνια αργότερα. Το 1961 άνοιξε δικό του οίκο μόδας, απ’ όπου έμελλε να αφήσει ιστορία.
Οι γυναίκες φοράνε τα παντελόνια
Το 1966 o St. Laurent πήρε το σμόκιν, το επίσημο ανδρικό κοστούμι που παραδοσιακά φορούσαν μόνο οι ευγενείς και το έκανε γυναικείο ένδυμα. Πράξη τόσο ριζοσπαστική, όσο και ειρωνική, καθώς η νοικοκυρά μπορούσε να ντυθεί σαν μεγιστάνας. Επιλογή που μόνο την “τρελή” δεκαετία του ’60 θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή, δίχως έντονες αντιδράσεις.
Το σμόκιν εισήγαγε το παντελόνι στη γυναικεία γκαρνταρόμπα. Το ανέδειξαν στυλιστικοί κολοσσοί της εποχής, όπως οι Γκρέτα Γκάρμπο, Κατρίν Ντενέβ, Λορέν Μπακόλ, Μπιάνκα Τζάγκερ και Λάιζα Μινέλι και έδωσαν στη θηλυκότητα μία αίσθηση ανδρισμού.
«Η Chanel απελευθέρωσε τις γυναίκες. Εγώ τους έδωσα δύναμη,” είχε δηλώσει ο ίδιος ο σχεδιαστής. Και πράγματι αυτό έκανε. Έντυσε τις γυναίκες σαν άνδρες και τις έφερε ένα βήμα πιο κοντά στην πολυπόθητη ισότητα.
Ήταν ο εμπνευστής των σι θρου τοπ, της γραμμής «τραπέζιο», των ποπ αρτ συνόλων, των σαφάρι τζάκετ και ο σχεδιαστής που λάνσαρε την πρώτη πρετ-α-πορτέ συλλογή, «κατεβάζοντας» την υψηλή ραπτική στον δρόμο.
Έζησε αθόρυβα και έφυγε καταβεβλημένος από τον καρκίνο του εγκεφάλου από τον οποίο έπασχε, το 2008 στο Παρίσι.
Τιμήθηκε με το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής, μία από τις υψηλότερες τιμητικές διακρίσεις της Γαλλίας.