Μετά τον θάνατο του Μέγα Αλεξάνδρου, το βασίλειο της Κύπρου πέρασε στα χέρια της Πτολεμαϊκής δυναστείας. Ο Βασιλιάς Πτολεμαίος Α’, υπήρξε ένας από τους στρατηγούς του Μέγα Αλεξάνδρου και το 323 π.Χ. διορίστηκε ανώτατος κυβερνήτης της Αιγύπτου. Οι κάτοικοι της χώρας, τον υποδέχτηκαν ως διάδοχο των Φαραώ.
Τα θεμέλια της πτολεμαϊκής δυναστείας μόλις είχαν στηθεί και κράτησαν γερά μέχρι και την ρωμαϊκή κατάκτηση της περιοχής το 30 π.Χ.

Η Μηχανή του χρόνου, επικοινώνησε με την αρχαιολόγο Γρηγορία Ιωάννου, η οποία εξήγησε πως προέκυψε η πτολεμαϊκή δυναστεία στην Κύπρο.
«Μετά τον θάνατο του Μέγα Αλεξάνδρου το 323 π.Χ, ακολούθησε η διαμάχη μεταξύ των διαδόχων του, Αντίγονου και Πτολεμαίου. Η διαμάχη αυτή περιλάμβανε την Κύπρο λόγω της σημαντικότητάς της στην Ανατολική Μεσόγειο – αφενός λόγω της γεωγραφικής της θέσης και αφετέρου λόγω της εμπορικής της σημασίας αλλά και των προϊόντων και πόρων που κατείχε, όπως για παράδειγμα ο χαλκός.

Το 294 π.Χ ο Πτολεμαίος μετά από μια περίοδο συγκρούσεων και διαμαχών επικρατεί στην Κύπρο και το νησί για τα επόμενα 250 χρόνια βρίσκεται υπό Πτολεμαϊκή Κυριαρχία.
Τα βασίλεια της Κύπρου καταργούνται και έχουμε τη δημιουργία ενός ενιαίου κράτους – Η Νέα Πάφος ιδρύεται κατά το τέλος του 4ου αιώνα, από τον Νικοκλή, και τον 2ο αιώνα π.Χ γίνεται η πρωτεύουσα του νησιού – Πτολεμαϊκό κέντρο, σχεδόν απέναντι από την Αλεξάνδρεια.
Το 58 π.Χ η Κύπρος έγινε ρωμαϊκή επαρχία ενώ το 30 π.Χ, έτος λήξης της πτολεμαϊκής δυναστείας, προσαρτήθηκε επίσημα στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία».
Ένας από τους νεώτερους διοικητές της Κύπρου, μέλος της δυναστείας υπήρξε ο Πτολεμαίος Ευπάτωρ.

Φωτογραφία: Γρηγορία Ιωάννου

 

Ευπάτωρ Θεός

Γεννήθηκε το 166 π.Χ. Ο πατέρας του, Πτολεμαίος Στ’ είχε νυμφευθεί την ίδια του την αδελφή, Κλεοπάτρα Β’, ενώ παππούς του Ευπάτορα ήταν ο Αντίοχος Γ’ ο Μέγας, βασιλιάς των Σελευκίδων.
Το 152 π.Χ, όπου και στέφηκε συμβασιλιάς και διοικητής της Κύπρου, ενσωματώθηκε στην οικογενειακή λατρεία, ως Θεός Ευπάτωρ, που σημαίνει αυτός που έχει καταγωγή από ευγενείς.
Όμως, ο νεαρός Πτολεμαίος δεν πρόλαβε να χαρεί τη βασιλεία του, καθώς τον ίδιο χρόνο πέθανε από μεταδοτική ασθένεια. Οι πηγές αναφέρουν, ότι την ίδια μέρα, η σελήνη είχε έκλειψη.

Ο τάφος 8 στον οποίο βρέθηκε ο νεκρικός θάλαμος / Φωτογραφία: Γρηγορία Ιωάννου
Οι Πτολεμαϊκές επιρροές και οι Τάφοι των Βασιλέων

Όπως εξηγεί η αρχαιολόγος Γρηγορία Ιωάννου, «πτολεμαϊκές επιδράσεις φαίνονται μέσα από την πληθώρα αρχαιολογικών ευρημάτων και αρχιτεκτονικών κατάλοιπών, αλλά το πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αποτελούν οι επιδράσεις στην ταφική αρχιτεκτονική. Το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα είναι οι Τάφοι των Βασιλέων στη Παφο. Πρόκειται για μια τεράστιας έκτασης ελληνιστική νεκρόπολη με λαξευτούς, στον φυσικό βράχο, μνημειακούς τάφους. Οι τάφοι, βάσει της αρχιτεκτονικής τους, μαρτυρούν την άμεση επιρροή από την πτολεμαϊκή Αλεξάνδρεια και συγκεκριμένα από την Νεκρόπολη Moustapha Kamel στην Αλεξάνδρεια και την ελληνιστική νεκρόπολη στην πόλη el-Alamein.
Έως σήμερα, επικρατούσε η άποψη πως στους Βασιλικούς Τάφους ήταν θαμμένοι Πτολεμαίοι αξιωματούχοι και όχι βασιλείς».

 

Ο «Τάφος 8»

Το μοναδικό αρχιτεκτονικό μνημείο που υπάρχει στους Τάφους των Βασιλέων στην Πάφο ανήκει στον βασιλιά Πτολεμαίο Ευπάτωρ.
Μάλιστα, ο «Τάφος 8», είναι εξαιτερικά σημαντικός για δύο λόγους: αφενός γιατί πρόκειται για το πρώτο ταφικό μνημείο που έρχεται στο φως και ανήκει σε αξιωματούχο της περιόδου και αφετέρου λόγω της μοναδικότητάς του: το ταφικό μνημείο δεν φέρει τα πρότυπα ενός οικείου τάφου αλλά είναι ένας τάφος που υποστηρίζει περίπτερο Ναό, κάτι το οποίο δηλώνει πως δεν πρόκειται για έναν απλό αριστοκράτη αλλά για έναν Βασιλιά.
Επιπλέον, το μαυσωλείο βρισκόταν σε τέτοια περίοπτη θέση, που αποτελούσε «Σήμα» για την πόλη, καθώς διακρινόταν από μεγάλη απόσταση.
Στο ταφικό μνημείο, διακρίνονται δύο γλυπτά που απεικονίζουν γεράκια – πτολεμαϊκοί αετοί -.
Ο τάφος καθίσταται ιδιαίτερα σημαντικός, καθώς αποτελεί μάι ψηφίσα στην έρευνα για το πως ήταν οι τάφοι της πτολεμαϊκής περιόδου, όχι μόνο στην Κύπρο αλλά και στην Αίγυπτο.
Η ταυτοποίηση και οι πληροφορίες για το μνημείο δόθηκαν από τον αρχιτέκτονα στο Τμήμα Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού της Ελλάδας, Μιχάλη Λεφατζή και τον αναπληρωτή Καθηγητή Αρχαίας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, Θεόδωρο Μαυρογιάννη.

Διαβάστε επίσης στη ΜτΧ: Το αρχαίο χειρουργείο της Πάφου. Ευρήματα που μοιάζουν με αυτά στην «Οικία του Χειρουργού» στην Πομπηία και το «γραφείο του οφθαλμίατρου» στην Λυών. Ποιοι ήταν οι αρχίατροι της Κύπρου στην αρχαιότητα 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here