Παρόλη την σύντομη καριέρα του, ο Ρίτσι Βάλενς έμεινε στην ιστορία, καθώς ήταν ο πρώτος ισπανόφωνος αστέρας του ροκ ‘ν ‘ρολ. Τον θυμόμαστε από την επιτυχία «La Bamba», το τραγούδι που έσπασε τις φυλετικές διακρίσεις και έγινε γνωστό μόλις ένα μήνα πριν από τον πρόωρο θάνατο του Ρίτσι Βάλενς,ο οποίος άφησε την τελευταία του πνοή τον Φεβρουάριο του 1959 σε αεροπορικό δυστύχημα.
Αργότερα, η ομώνυμη ταινία που βασίστηκε στη ζωή του Ρίτσι Βάλενς ανέτρεψε τις προκαταλήψεις που υπήρχαν απέναντι στους ισπανόφωνους και τους Τσιγκάνους, που ήταν σημαδεμένοι από τον ρατσισμό.
Με το «La Bamba», η μεγαλύτερη εθνική μειονότητα των ΗΠΑ αναγνωρίστηκε ως η βασική συνιστώσα της νεοαμερικανικής κουλτούρας.
Το αγόρι που μεγάλωσε στις μεξικανικές συνοικίες του Λος Άντζελες
Ο Ρίτσι Βαλενσουέλα, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, γεννήθηκε στις 13 Μαΐου του 1941.
Οι γονείς του εργάζονταν σε ένα εργοστάσιο πυρομαχικών στα βόρεια της κοιλάδας του Σαν Φερνάντο.
Για μερικά χρόνια η οικογένεια Βαλενσουέλα έζησε μια αρκετά «σταθερή» ζωή. Το 1944 οι γονείς του χώρισαν και ο Ρίτσι έμενε σε διάφορες θείες και θείους.
Σαν παιδί ήρθε πολλές φορές αντιμέτωπος με τις προκαταλήψεις που ήταν μέρος της ζωής των ισπανόφωνων στη Νότια Καλιφόρνια.
Στο σχολείο ήταν μέτριος μαθητής, ενώ η αγάπη του για την μουσική ήταν η κατευθυντήριος δύναμη.
Σε ηλικία 11 ετών έμαθε να παίζει κιθάρα. Από τότε δεν αποχωρίστηκε ποτέ το μουσικό όργανο. Έπαιρνε μαζί την κιθάρα στο σχολείο και έπαιζε στα διαλείμματα στις κερκίδες διασκεδάζοντας τους φίλους του.
Μετά άρχισε να παίζει σε σχολικές μπάντες.
Το 1958 έγινε μέλος του συγκροτήματος «Σίλουετς», που ήταν το μόνο συγκρότημα ροκ ‘ν ρολ μουσικής στην περιοχή.
Εκεί τον ανακάλυψε ο κυνηγός ταλέντων Μπομπ Κιν, ιδιοκτήτης της δισκογραφικής εταιρείας Κιν Ρέκορντς και τον κάλεσε σε μια οντισιόν για να ακούσει περισσότερα τραγούδια του.
Η οντισιόν πήγε αρκετά καλά και τότε, μαθητής ακόμα, υπέγραψε τον πρώτο του δίσκο με το τραγούδι «Come on».
Το όνομά Βαλανσουέλα μετατράπηκε σε Βάλενς.
Το τραγούδι έκανε μεγάλη επιτυχία και πούλησε τελικά μισό εκατομμύριο αντίτυπα.
Στη συνέχεια το ανερχόμενο αστέρι Ρίτσι Βάλενς ηχογράφησε το «Donna» , ένα τραγούδι που είχε γράψει στο γυμνάσιο για μια κοπέλα που αγαπούσε και μετά ήρθε το «La Bamba», μια διασκευή ενός παραδοσιακού μεξικάνικου τραγουδιού.
Το τραγούδι «La Bamba» βρέθηκε στη δεκάδα των πιο δημοφιλών τραγουδιών και εκτόξευσε την επιτυχία του στα ύψη.
Το τραγικό τέλος
Ο Ρίτσι Βάλενς μαζί με άλλα δύο αστέρια της ροκ ‘ν ρολ μουσικής, τον 23χρονο Μπάντι Χόλι και τον 29χρονο Τζάιλς Ρίτσαρντσον, ένωσαν τις δυνάμεις του για μία μεγάλη περιοδεία στις μεσοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ, που σημείωνε πρωτοφανή επιτυχία.
Στις 2 Φεβρουαρίου του 1959, το πούλμαν με το οποίο μετακινούνταν έφτασε στο Clear Lake της Αϊόβας για μια συναυλία.
Ωστόσο, το πούλμαν που είχαν νοικιάσει ήταν προβληματικό, καθώς είχε χαλάσει το κλιματιστικό και η θερμοκρασία έξω ήταν υπό το μηδέν.
Ο Μπάντι Χόλι σκέφθηκε να νοικιάσει ένα μικρό αεροπλάνο για να προλάβουν το επόμενο κονσέρτο που ήταν 400 χλμ μακριά. Καθώς όμως δεν χωρούσαν όλοι, ο Χολύ πρότεινε να ακολουθήσουν άλλοι δύο με κλήρωση, όπως και έγινε. Ο Ρίτσι Βάλενς τράβηξε τον λαχνό του θανάτου του.
Το αεροπλάνο με τους τέσσερις επιβαίνοντες Μπάντι Χόλι, Τζάιλς Ρίτσαρτσον, Ρίτσι Βάλενς και τον πιλότος Ρότζερ Πίτερσον, απογειώθηκε στη 1 τα ξημερώματα από το δημοτικό αεροδρόμιο του Μέισον Σίτι.
Όμως, μετά από λίγο χάθηκαν τα ίχνη του. Έξι ώρες αργότερα τα συντρίμμια του μονοκινητήριου εντοπίσθηκαν πέντε μίλια βορειοδυτικά του αεροδρομίου.
Οι εμπειρογνώμονες αποφάνθηκαν ότι η πτώση του αεροπλάνου οφειλόταν στις κακές καιρικές συνθήκες και σε λάθη του νεαρού και άπειρου πιλότου.
Η τραγική ειρωνεία είναι πως ο Ρίτσι Βάλενς βασανιζόταν από μικρός με έναν εφιάλτη αεροπορικού ατυχήματος και το τελευταίο του πέταγμα ήταν μόλις …το δεύτερο!
Το μυθιστορηματικό τέλος της τόσο σύντομης καριέρας του, τον μετέτρεψε σε έναν θρύλο της μουσικής.
Το «La Bambα» ανέβηκε στα τσαρτς μετά τον θάνατό του, μιας και είχε ηχογραφηθεί λίγες μέρες πριν για να λανσαριστεί στη διάρκεια της περιοδείας.
Δεκατρία χρόνια αργότερα, το τραγούδι «American Pie» του Ντον Μακλήν αφιερώθηκε στη μνήμη του Χόλυ, του Βάλενς και του Μπόμπερ και στα γεγονότα της 3ης Φεβρουαρίου του 1959, την ημέρα που σύμφωνα με τα λόγια του τραγουδιού, «πέθανε εκείνη η μουσική».
Η ταινία «La Bamba»
Τη δεκαετία του ’80, ο σκηνοθέτης Λουίς Βαλντέζ, προσπάθησε να αποτυπώσει τον θρύλο του Ρίτσι Βάλενς στην ταινία «La Bambα».
Ο σκηνοθέτης πέρασε αρκετό καιρό μαζί με την οικογένεια Βαλενσουέλα, συγκεντρώνοντας κάθε λογής υλικό για τον Ρίτσι. Ο Λουίς δημιούργησε ολόκληρες σκηνές που είχαν συμβεί στην πραγματικότητα.
Για να διαλέξει τους ηθοποιούς του, ο Βαλντέζ έψαξε πολύ ανάμεσα στους «Λατίνους» του Χόλυγουντ.
Όταν τελείωσε το καστ έπρεπε να βρει λύση για τη δημιουργία του ήχου του Βάλενς.
Οι Los Lobos, πνευματικά παιδιά του Ρίτσι, αποδείχτηκαν ιδανικοί.
Το καρέ συμπληρώθηκε με τον Κάρλος Σαντάνα που δέχτηκε να δώσει τον ήχο της κιθάρας του στο soundtrack της ταινίας.
Η οικογένεια Βαλενσουέλα συμμετείχε σε όλα τα γυρίσματα, ενώ η μητέρα του Κόνι έμενε στο ίδιο δωμάτιο με την Ροζάνα Ντε Σότο, την ηθοποιό που την υποδυόταν.
Η πιο χαρακτηριστική σκηνή, ήταν στην κηδεία του Ρίτσι όπου η οικογένεια ήρθε με λουλούδια και την κιθάρα του Ρίτσι για να ξαναθυμηθεί το γλυκό «chicano boy», που τη μια μέρα άρχισε να γρατζουνάει τις χορδές και την επόμενη έγινε θρύλος της μουσικής.
«Το Χόλυγουντ είχε αγνοήσει τη μεγαλύτερη εθνική μειονότητα των ΗΠΑ. Δεν υπάρχουν θετικές εικόνες Λατίνων στις ταινίες. Αυτή η ταινία ανοίγει νέο δρόμο για τα λατινοαμερικάνικα έργα», είχε πει σε συνέντευξή του ο παραγωγός της ταινίας, Ταίηλορ Χάκφορντ.
Ο σκηνοθέτης Λουίς Βαλντέζ είχε δηλώσει ότι ένιωθε μια προσωπική συγγένεια με τον Ρίτσι Βάλενς.
«Αν ο Ρίτσι ζούσε θα ήμασταν συνομήλικοι και όταν γνώρισα την οικογένειά του συνειδητοποίησα πως οι δρόμοι και οι φιλοδοξίες μας ήταν πολύ κοντά».
Επίσης, ο Βαλντέζ μεγάλωσε λίγα χιλιόμετρα μακρύτερα από τον Ρίτσι και αναλογιζόμενος εκείνη την εποχή είχε σχολιάσει πως «Ο Ρίτσι πήρε την λατινική μουσική και την έριξε σε άλλους δρόμους. Κατάφερε να κάνει ότι κανείς άλλος. Να κάνει ένα μεξικάνικο λαϊκό τραγούδι, το La Bamba μια μόνη αναφορά του ροκ’ ν’ρολ».